نقد و بررسی بازی Prey

حوادث یک ایستگاه فضایی از دست رفته


[video width="1280" height="720" mp4="http://gameon.shatelland.com/wp-content/uploads/2017/09/Prey-Review.mp4" poster="http://gameon.shatelland.com/wp-content/uploads/2017/06/Prey-Cover-shakhes.jpg"][/video]

بازی تازه استودیو آرکین، سازنده مجموعه موفق Dishonored، یکی از موردانتظارترین بازی‌های سال جاری به شمار می‌رفت. در ادامه به بررسی بازی Prey خواهیم پرداخت.

بتسدا یک کمپانی فرنچایز محور است که همواره فعالیت‌های این شرکت و استودیو‌های وابسته به آن حول همان مجموعه‌های محبوب همیشگی‌ می‌گردد. در ابتدا قرار بود بازی Prey دنباله اثری با همین نام باشد که در سال ۲۰۰۶ روانه بازار شده بود، اما استودیو آرکین، سازنده مجموعه موفق Dishonored، اعلام کرد که اثر تازه آن‌ها آی‌پی جدیدی خواهد بود. با این حساب انتظار می‌رفت که این بازی بخش جداگانه‌ای از سرزمین بتسدا را از آن خود کند، اما برای اینکه مجموعه‌‌ای بتواند به یکی از محور‌های اصلی یک کمپانی تبدیل شود، باید دنیای آن به قدری گسترده و پرجزئیات باشد که بتوان روی داستان‌ها و حوادث مختلف آن مانور داد. حال می‌خواهیم ببینیم، بازی جدید استودیو آرکین تا چه حد توانسته میان دیگر بازی‌های کمپانی بتسدا خوش بدرخشد. با گیمان همراه باشید.

در Prey، بازیکن در نقش دانشمندی به نام مورگان یو (Morgan Yu)، بازی را دنبال می‌کند که البته می‌تواند پیش از شروع بازی جنسیت کاراکتر اصلی را تعیین کند. مورگان در ایستگاهی فضایی به نام تالوس وان (Talos 1) و در جریان اتفاقات وحشتناکی قرار گرفته است. پیش از این دانشمندان این مجموعه در حال انجام تحقیقاتی روی موجوداتی از نژاد تایفون (Typhon) بودند. اعضای تالوس وان در تلاش بودند تا با مطالعه ساختار عصبی این موجودات، قابلیت‌های ماورایی آن‌ها که شامل توانایی‌هایی مانند میمیک، تله‌پورت یا کنترل ذهن است را از طریق نوروماد (Neuromod) به انسان‌ها منتقل کنند، اما حالا این ایستگاه فضایی تحت حمله همین موجودات خطرناک قرار گرفته است.

در ابتدای بازی چند اتفاق غیر منتظره بازیکن را حسابی غافلگیر می‌کند و می‌توان گفت که شروعی طوفانی و هیجان‌انگیز به خوبی شما را در میان داستانی مرموز قرار می‌دهد. دنیای Prey به من احساس سردرگمی جالبی را منتقل می‌کرد که حس می‌کردم در اینجا به هیچکس و هیچ چیز نمی‌توان اعتماد کرد. از جعبه کمک‌های اولیه که تبدیل به موجودی می‌شود که قصد کشتن شما را دارد گرفته تا جایی که حتی از هویت خود و اینکه در اینجا چه می‌کنید نیز به سختی سر در می‌آورید. این کانسپت عجیب و مرموز با توجه به گیم‌پلی و همه نکاتی که قرار است بررسی شوند، رفته رفته همه حس هیجان خود را از دست داده و در میانه ماجرا با روایتی کلیشه‌ای مواجه می‌شوید. در بازی شما با بازماندگانی از اعضای تالوس وان ملاقات می‌کنید و تصمیم‌هایی که درباره خواسته‌ها یا مدل برخورد با آن‌ها بگیرید در روند و همچنین پایان بازی تاثیرگذار خواهد بود. کاراکتر‌های فرعی بازی، شخصیت‌پردازی بسیار ساده‌ای دارند که از هیجان انجام ماموریت‌های آن‌ها می‌کاهد.

و اما پایان کار.. بازی دارای چندین پایان مختلف است که نسبت به تصمیماتی که در بازی بگیرید تغییر می‌کند. پس از همه اتفاقات با حقیقتی روبه‌رو می‌شوید که شما را به طرزی باورنکردنی غافلگیر می‌کند. پایانی طوفانی درخور شروع جذابی که تجربه کرده بودید.

محیط تالوس‌وان بسیار مدرن و نئو دکو طراحی شده است

تالوس‌ وان با محیطی گسترده و مدرن، فضایی عالی برای گشت و گذار در اختیار بازیکن قرار می‌دهد که می‌توان مدت‌ها با درهای قفل و اتاق‌های مسدود شده آن سرگرم بود. برای ورود به مکان‌های مختلف روش‌های گوناگونی وجود دارد و این همان مکانیک روش بازی به دلخواه بازیکن است که سازندگان فکرش را کرده بودند. می‌توانید به دنبال کارت‌های دسترسی بروید، همه جا را برای پیدا کردن رمز‌ها بگردید، راه‌های مخفی پیدا کنید یا حتی آن‌ها را بسازید. علاوه بر این‌ها می‌توانید آن‌ها را هک کنید. برای هک کردن باید یک مینی گیم ساده انجام دهید که نسبت به درجه سختی اولیه و توانایی شما در این زمینه خواهد بود.

با وجود نمونه‌ای از سیستم کرفتینگ که توسط ماشین‌هایی در بازی انجام می‌شوند، همه آیتم‌های ریز و درشتی که در بازی پیدا می‌کنید، قابل استفاده هستند. می‌توانید همه چیز را به مواد اولیه تبدیل کرده و سپس مواد اولیه را به فشنگ، اسلحه، نوروماد یا هر آنچه که طرز ساختش را در طول بازی پیدا کرده باشید، تبدیل کنید. با خواندن یادداشت‌ها و ایمیل‌ها از رایانه‌های کارکنان یا گوش دادن به فایل‌های صوتی که پیدا می‌کنید، از داستان‌های مختلفی که در تالوس وان جریان داشته است، سر در می‌آورید. از طرفی بیرون این ایستگاه فضایی که از طریق درگاه‌های مختلفی می‌توان به آن دسترسی داشت نیز فضایی برای گشت و گذار وجود دارد که سازنده‌ها به این طریق کمی چاشنی فضانوردی به بازی افزوده‌اند.

 بازی دارای چندین پایان مختلف است که نسبت به تصمیماتی که در بازی بگیرید تغییر می‌کند. پس از همه اتفاقات با حقیقتی روبه‌رو می‌شوید که شما را به طرزی باورنکردنی غافلگیر می‌کند

همه این محیط‌هایی که گفته شد، توسط موتور گرافیکی کرای انجین پیاده‌سازی شدند و باید گفت که سازندگان در ارائه تصاویری با کیفیت و منطبق با نسل کنونی کنسول‌ها کاملا کم لطفی کردند. در بازی پری شما شاهد گرافیکی معمولی هستید که با توجه به حضور در یک ایستگاه فضایی، به شما حس مصنوعی بودن را القا می‌کند. با دقت به بافت‌های مختلف هر محیط، به نظر می‌رسد که آن‌ها دو بعدی طراحی شدند و به سختی نمایانگر جنس اجسام هستند. از طرفی با وجود اینکه در بازی شاهد تعداد زیادی از بارگذاری‌های نسبتا طولانی هستیم، باز هم حین انجام بازی متوجه می‌شوید که بافت‌ها دیر بارگذاری می‌شوند. تخریب‌پذیری محیط نیز بسیار سطحی و تصنعی پیاده‌سازی شده است. در فضاهای مختلف بازی نورپردازی و سایه‌ها به صورت پویا وجود ندارند و شما سایه اجسام را تنها در مکان‌هایی که نور آن‌ها تعریف شده باشد مشاهده می‌کنید. علاوه بر همه این‌ها باید به مشکلات فنی و افت گاه و بی‌گاه نرخ فریم بازی هم اشاره کنم. برای مثال بازی من در طول ۴۵ ساعتی که انجامش دادم، دو بار کرش کرد و من مجبور شدم از برنامه خارج بشم و بار دیگه پروسه را از سر بگیرم.

صداگذاری بازی نیز رضایت‌بخش، اما باز هم کاملا معمولی بود. شما از صدای دشمن‌ها فقط می‌توانید حضور آن‌ها را در یک مکان متوجه شوید و برای تشخیص جهت حرکت آن‌ها کاربردی ندارد. موسیقی متن، کاملا متناسب با حس و حال پر استرس بازی بود. سازنده موسیقی که صاحب اثر موسیقی تحسین شده بازی Doom نیز بود، بار دیگر کار خود را به خوبی انجام داده بود. تنها مشکل این بخش تعداد کم موسیقی‌ها بود که باعث می‌شد مراحل بازی تکراری به نظر برسند.

در این تصویر اگر به کتابخانه دقت کنید متوجه می‌شوید که علی‌رقم حضور بنده، کتاب‌ها هنوز به خوبی ظاهر نشده‌اند!

شباهت بی‌مانند Prey به بازی‌هایی مانند Bioshock و System Shock، هم جالب و هم کمی آزاردهنده است. بازی‌های نام برده، در دوره خود باعث تغییراتی اساسی در صنعت بازی‌های ویدیویی شدند. ایجاد نوستالژی و تجربه دوباره این سبک‌ها مستلزم وجود کانسپتی منحصر به فرد است که بتواند بازی جدید را از پیشینین آن جدا کند. در بازی Prey شاهد یک تیراندازی اول شخص هستیم که المان‌های آرپی‌جی را در خود جای داده است. دشمنان بازی انواع مختلف تایفون‌ها هستند که تنوع زیادی ندارند. هر یک از آن‌ها قابلیت‌های متفاوت و نقاط ضعفی دارند که با پیشروی در بازی متوجه خواهید شد. گاهی نیز ممکن مجبور باشید با اپراتور‌ها یا انسان‌هایی که تحت سلطه تایفون‌ها درآمدند سر و کله بزنید.

تا انتهای بازی، مبارزه با دشمنان به یک چالش لذت‌بخش تبدیل نمی‌شود و در اکثر موارد شما برای رسیدن به مقصد مورد نظر ترجیح می‌دهید از دست موانع متحرک سر راهتان فرار کنید

اگر چالش یک بازی تیراندازی اول شخص، مبارزه با دشمنانی معمولی و غیر جذاب باشد، باید حداقل لذت تیراندازی یا استفاده از المان‌های نقش‌آفرینی را در مخاطبش زنده کند. بازی Prey تا میانه راه شما را در جایگاهی قرار می‌دهد که به علت محدودیت سلاح‌ها قابلیت‌های خود، توان رویارویی با دشمنان را ندارید. با پیشروی در بازی، استفاده از قابلیت‌های مختلفی که با ارائه نورومادها به دست می‌آروید، اوضاع را کمی بهتر می‌کنند. با پیدا کردن سایکوسکوپ (Psychoscope)، می‌توانید دشمنان خود را اسکن کنید و پس از آن می‌توانید از قابلیت‌های ماورایی آن‌ها نیز با خرج کردن نورومادها بهره‌مند شوید. از طرفی، این وسیله اطلاعات کاملی از تافون‌هایی که درباره‌شان تحقیق کرده‌اید را در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن نقاط ضعف و قدرت‌های آن‌ها ذکر شده است.

با همه این‌ها تا انتهای بازی، مبارزه با دشمنان به یک چالش لذت‌بخش تبدیل نمی‌شود و در اکثر موارد شما برای رسیدن به مقصد مورد نظر ترجیح می‌دهید از دست موانع متحرک سر راهتان فرار کنید. حال که صحبت از فرار شد باید این را بگویم که در بازی Prey تقریبا چیزی به نام مخفی‌کاری وجود ندارد. هرچند که در توضیحات مبارزات مواردی برای حمله‌های مخفیانه به شما اعلام می‌شود، اما در طراحی مراحل خیلی به این المان توجهی نشده است. اگر با خیال راحت پشت یک بوته علف پنهان شدید و تصور می‌کنید که کسی شما را نمی‌بیند، کاملا اشتباه می‌کنید، چرا که به زودی یکی از تایفون‌ها که در اطرافتان است به شما حمله خواهد کرد.

سلاح‌های شما در بازی بسیار ساده هستند و ظاهر آن‌ها نیز خیلی معمولی طراحی شده است. از جالب‌ترین آن‌ها می‌توان به گلو‌گان (Gloogun) و بمب ریساکلر (Recycler Charge) اشاره کرد. با گلوگان می‌توانید دشمنان خود را فریز کنید، برای دسترسی با مکان‌های مختلف سکو بسازید یا جلوی نشتی لوله‌های آتشین را بگیرید. از طرفی ریسایکلر به شما اجازه می‌دهد دشمنان خود را به مواد اولیه لازم برای ساخت و ساز تبدیل کنید.

 

قابلیت‌های مورگان به دو دسته تقسیم می‌شوند که یکی مربوط به توانایی‌های انسانی و دیگری به آن‌چه از تایفون‌ها به ارث برده‌اید است. در بخش اول توانایی‌‌هایی مانند حمل اشیا سنگین یا هک کردن وجود دارد و در بخش دوم قابلیت‌های ماورایی از جمله میمیک یا تله‌پورت‌های کوتاه قرار گرفته‌اند. با قابلیت میمیک می‌توانید به همه اشیا موجود در اطراف خود تبدیل شوید که یکی از جالب‌ترین توانایی‌های مورگان است. همه این توانایی‌ها در جای جای بازی، می‌توانند روش‌های تازه‌ای برای پیشروی در مراحل را به شما ارائه دهند تا بازی را به سبک دلخواه خود دنبال کنید. پس برای بالا بردن کیفیت بازی بهتر است درخت توانایی‌های مورگان را گسترش دهید.

 

 

پیش از عرضه Prey به شدت منتظر بودم تا بازی جدید استودیو آرکین را تجربه کنم، از داستان بازی و کانسپت فضایی آن گرفته تا قابلیت‌های جالب و شباهت زیاد بازی به بایوشاک واقعا به نظرم جذاب بود. اما پس از انجام بازی، شاید چون پیش از آن خیلی امیدوار بودم که با یک بازی فوق‌العاده روبه‌رو خواهم شد، همه آرزوهایم نقش بر آب شد. با مشاهده ضعف گرافیکی، مشکلات فنی و مبارزات نه‌چندان خوب بازی حسابی دلسرد شدم. به نظرم پررنگ‌ترین نقطه قوت Prey داستان بازی است که کمی زیر بار گیم‌پلی معمولی آن خم شده است. با توجه به همه این‌ها نمی‌توان حدس دقیقی زد که در نهایت Prey به یکی از مجموعه‌های بزرگ بتسدا تبدیل خواهد شد یا خیر. با این حال امیدوارم اگر قرار باشد با بازی دیگری از این آی‌پی رو‌بهٰ‌رو شویم، استودیو آرکین با قدرت بیشتری توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد.

 

  • خط داستانی قوی
  • شروع و پایان عالی
  • طراحی مراحل، محیط زیبا و مکانی گسترده برای گشت و گذار

 

  • گرافیک ضعیف
  • شخصیت پردازی‌های سطحی
  • گان‌پلی ضعیف، مبارزات نه‌چندان خوب
  • مشکلات فنی

منبع: گیمان

درباره سیستم نمره دهی

6.5

خوب:

بد:



۰ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.
ورود به پروفایل

Prey

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

در بازی Prey شما کنترل مورگان یو را بر عهده دارید و به کاوش در ایستگاه فضایی تالوس وان خواهید پرداخت. این ایستگاه پس از انجام تحقیقاتی محرمانه، حالا توسط موجوداتی فضایی با قدرت‌های ماورایی تحت حمله قرار گرفته است. در این بازی، بازیکن می‌تواند ماموریت‌ها را به روش‌های مختلفی انجام دهد و روند بازی تاثیر به‌سزایی در پایان آن خواهد داشت.

امتیازها

0
کاربران
79
Metacritic
6.5
Gameon
سازنده: Arkane Studios
ناشر: Bethesda Softworks

Blood, Language, Use of Alcohol, Violence