اولین نگاه به بازی مستقل Rime


[video width="1920" height="1080" mp4="http://gameon.shatelland.com/wp-content/uploads/2017/08/RIME-96.5.16.mp4"][/video]

بازی Rime  برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ در مراسم گیمزکام از سوی تکیلاورکس به عنوان محصولی انحصاری برای پلی‌استیشن ۴ معرفی شد. پس از آن تا مدت‌های این بازی در پرده‌ای از ابهام قرار گرفت و خبری از آن نبود تا اینکه بعد از گذشت ۳ سال سازندگان با انتشار تریلری، ضمن رونمایی از گیم‌پلی بازی اعلام کردند که این محصول برای پلتفرم‌های پی‌سی و ایکس‌باکس وان نیز منتشر خواهد شد. در مطلب پیش رو نگاهی بر این بازی مستقل خواهیم داشت. با گیمان همراه باشید.

بازی Rime در سبک سکوبازی و ماجراجویی است که که در اولین نگاه به نظر شبیه به بازی The Last Guardian باشد. اما سازندگان بازی معتقد هستند که Rime از بازی‌های  Journey و سری سولز الهام گرفته شده است که در ادامه به چگونگی این تاثیرات نیز خواهیم پرداخت.

در بازی Rime کاراکتر اصلی پسربچه‌ای بی‌نام است که در جزیره‌ای مرموز و البته بسیار زیبا رها شده است. بازیکن در ماجراجویی خود با حل کردن معماهای جالبی که در محیط بازی طراحی شده و با استفاده از تواناییهای ساده‌ای که در اختیار دارد، از جمله راه رفتن، پریدن، شنا کردن، فریاد زدن و بالا رفتن از مکان‌های تعبیه شده باید کشف کند که چرا اینجا است و چه داستانی در پس این جزیره سحرآمیز و عجیب پنهان شده است.

با توجه به سن و سال کاراکتر اصلی بدیهی است که در بازی خبری از مبارزه نیست. با این حساب اینکه یکی از منابع الهام  سازندگان سری سولز بوده اندکی عجیب به نظر می‌رسد. در بازی‌های سری سولز شما خود را در محیطی جهان‌باز حس می‌کنید، ضمن اینکه در شیوه سندباکس و پیچیده اطراف خود گم می‌شوید. مدیر نوآوری بازی در این زمینه می‌گوید که آن‌ها با مطالعه طراحی مرحله هوشمندانه Dark Souls و Demon Souls تلاش کردند تا در دنیای Rime نیز چنین حسی را به بازیکن منتقل کند. در این جزیره نیز بازیکن در جایی که ایستاده از مقصد خود فاصله بسیار زیادی دارد، اما همه مکان‌هایی که می‌بیند قابل دسترسی به نظر می‌رسند.

همچنین بازی فاقد HUD یا نشانه‌هایی برای اطلاع بازیکن از ماموریت‌هایش است که اتمسفر آن را مرموزتر از آن چه هست جلوه می‌دهد. بازیکن در پی یافتن مسیرهای درست باید معماهایی را حل کند و از مکان‌های عجیبی عبور کند. برای مثال شما می‌توانید گردش شب و روز را دستکاری کنید و با استفاده از سایه‌ها مکان‌های جدیدی را بازگشایی کنید.

بازی در واقع به شما نمی‌گوید که باید چه کاری انجام دهید یا به کجا بروید، هرچند شما یک روباه راهنما دارید که کمی پیدا کردن هدف را ساده خواهد کرد. در بازی شما نمی‌توانید به کسی حمله کنید، اما در تریلر نمایش داده شده از گیم‌پلی بازی پرنده‌ای بزرگ را می‌بینیم که کره‌ای طلائی که به وسیله آن گردش شب و روز را کنترل می‌کنید با خود می‌برد. تنها وسیله دفاعی بازیکن فرار از دست این جانور بزرگ است، در عین حال که مجبور است به محدوده او وارد شود تا از مسیرهای تازه‌ای راه را دنبال کند.

کانسپت هنری بازی بسیار مینیمال و جذاب است و همچنین نشانه‌هایی در محیط به روایت داستان‌ کمک می‌کند. در طراحی هنری بازی از آثار خواکین سورویا، نقاش معاصر قرن بیستمی و سالوادور دالی، نقاش نامدار سوررئالیست، الهام گرفته شده است. همچنین معماری بناهای سفید و نورهای داینامیک زیبایی محیط را دوچندان کرده است.

هیچ دیالوگی در بازی ردوبدل نمی‌شود و کاراکتر اصلی بازی صدایی از خود خارج می‌کند که گویی به هیچ زبان شناخته شده‌ای متعلق نیست. با اینکه در بازی هیچ کلمه‌ای به کار نمی‌رود، همچنان که پیش می‌روید چیزهای بیشتری از داستان را متوجه می‌شوید. این شیوه روایت بدون کلام همان زمینه‌ای است که سازندگان آن را به الهام از بازی‌ Journey نسبت می‌دهند.

در بازی Rime خبری از دیالوگ نیست و پسرک تنها با فریاد زدن با محیط جالب اطرافش ارتباط برقرار می‌کند

فریاد‌های کاراکتر اصلی بازی بعضی درها را باز می‌کند یا تایمری را برای چالش سکوبازی فعال می‌کند. بازیکن باید مکان‌هایی که این مکانیک موثر است پیدا کرده و معماهایی را حل کند تا بتواند به مسیر خود ادامه دهد. اکثر ماجرا بر پایه عبور از موانع و دسترسی به دیگر مکان‌های بازی اتفاق می‌افتد که نتیجه آن پازل‌های جالب و چالش‌برانگیز بازی را به همراه دارد. از سوی دیگر با جست و جو در بقایای جزیره به فرهنگی ناشناخته در اعماق آن راه پیدا می‌کنید که به نظر می‌رسد رازهای جزیره از این طریق فاش خواهد شد.

روند بازی به صورت ماجراجویی‌های کلاسیک طراحی شده که از چندین بخش در مکان‌های مختلف جزیره تشکیل می‌شود. طی بازی کاراکتر اصلی می‌تواند در محیط محدودی که قرار گرفته به صورت دلخواه گشت و گذار کند. در هر یک از این قسمت‌ها راه‌های مخفی و رازهای بسیاری وجود دارد، اما تنها یک راه بازیکن را به قسمت بعدی هدایت خواهد کرد.

همچنین در بازی حیواناتی به چشم می‌خورند که پسرک می‌تواند با فریاد زدن آن‌ها را بترساند یا با غذا دادن به آن‌ها کنترلشان کند تا در حل معماها از این موجودات استفاده کند. پازل‌های بازی بسیار هوشمندانه طراحی شده و با ترکیبی از مکانیک‌هایی که در طی بازی کشف می‌شوند و استفاده از المان‌هایی که در محیط پیرامون قرار داده شدند، حل کردن آن‌ها به چالشی جذاب تبدیل می‌شود.

در نهایت می‌توان گفت بازی مستقل Rime با گرافیکی منحصر به فرد، محیطی دوست داشتنی بسیار جالب به نظر می‌رسد. از لحاظ گیم‌پلی نیز ترکیب سکوبازی، گشت و گذار در جزیره‌ای مرموز و حل پازل‌ها این اثر را به سرگرمی فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده که به نظر می‌رسد ارزش انتظار کشیدن را داشته است.

بازی Rime در تاریخ ۵ خرداد ماه برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و پی‌سی منتشر خواهد شد. همچنین در اواسط تابستان سال جاری شاهد عرضه این بازی برای کنسول نینتندو سوییچ خواهیم بود.

 

منبع:
برچسبها: |


۰ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.