نقد و بررسی بازی Horizon Zero Dawn

نمایشی از خیر و شر در قالبی متفاوت


گوریلا گیمز با آی‌پی جدید خود مرز‌های محدودیت را پشت سر گذاشته است. در ادامه با بررسی بازی Horizon Zero Dawn در گیمان همراه باشید.

[video width="1280" height="720" mp4="http://gameon.shatelland.com/wp-content/uploads/2017/08/Horizon-Zero-Dawn-Review-GameOn.mp4"][/video]

در صنعت بازی‌های ویدیویی با شروع هر فرنچایز، دنیایی تازه خلق می‌شود که باید پتانسیل‌های لازم را برای چالش‌های متنوع، ارائه سرگرمی و البته روایت‌های داستانی در بر گیرد. بازی Horizon Zero Dawn تازه‌ترین محصول انحصاری پلی‌استیشن ۴ است که سونی اطمینان داشت کاراکتر اصلی آن  یکی از چهره‌های آیکونیک آن‌ها خواهد شد و جایی در کنار نیتن دریک و جوئل قرار خواهد گرفت.

گوریلا گیمز، استودیو سازنده بازی که پیش از این برای ساخت بازی‌های شوتر اول شخص Killzone شناخته می‌شد، این بار دست به توسعه اثری در سبک اکشن نقش‌آفرینی زد. بازی تازه آن‌ها تلفیقی از جهان مدرن و اصول اولیه بشری است که در سال‌های دور آینده رخ می‌دهد. داستان بازی عمیق و پر از تضاد‌های جالبی است که تا انتها شما را شگفت‌زده می‌کند و خیر و شر را در قالبی متفاوت به نمایش می‌گذارد. حالا می‌خواهیم ببینیم که گوریلا گیمز تا چه حد در این تغییر سبک و سیاق موفق عمل کرده و آیا توانسته کاراکتری به یاد ماندنی به ویترین شخصیت‌های محبوب سونی بیافزاید یا خیر. برای مطالعه نقد و بررسی متنی بازی Horizon Zero Dawn با گیم‌آن همراه باشید.

 

دنیای پساآخرالزمانی بازی به مرحله‌ای از سکون رسیده است

 

موسیقی، بازی با ضمیر ناخودآگاه

یکی از نقاط قوت Horizon Zero Dawn مسیقی متن بازی و البته صداگذاری فوق‌العاده آن است. در محیط‌های گسترده صدای برگ‌ها، ریزش باران، حرکت حیوانات و همه جزئیات به زیبایی گنجانده شدند. از طرفی صدای کاراکتر اصلی با صداپیشگی اشلی برچ، بسیار تاثیرگذار است. لوکاس ون تال، سرپرست بخش موسیقی، Joris de Man و The Flight نیز آهنگسازان مجموعه هستند و با نوآوری و  بررسی‌های فراوان موفق شدند، صدایی در خور این شاهکار تهیه کنند و به آن جلوه بخشند.

کانسپت اصلی بازی Horizon بر پایه قبایل مختلف است که در آن انسان‌های اولیه آشنا با ساز‌های کوبه‌ای و بادی بوده‌اند. سازندگان نیز با توجه به این مسائل به جای استفاده از موسیقی‌های بزرگ ارکستر، از ساز‌های خاص و صدای انسان‌ها، ساز دهنی و درام برای تهیه موسیقی‌هایشان استفاده کرده‌اند. ایده کلی آن‌ها طراحی موسیقی با حالتی شخصی‌سازی شده و خشک‌تر از موسیقی بزرگ ارکستری بوده است. موسیقی متن آن‌ها با کمک چندین تک‌نواز فلوت، چلو، ویولن و ساز‌های ضربی ساخته شده و برای کات‌سین‌ها نیز این موسیقی‌ها به صورت آنالوگ و دیجیتال با یکدیگر ترکیب شده‌اند.

همه تلاش تیم موسیقی در این بوده که احساسی هماهنگ با محیط را به مخاطب منتقل کنند. هر قبیله موسیقی‌های خاص خود را دارد و علاوه بر این‌ها شب و روز نیز دارای آهنگ‌های متفاوتی هستند. برای مثال پیانو احساس راحتی، امنیت یا نوستالژی را منتتقل می‌کند که به شما حس حضور در خانه را می‌دهد، این انتخاب بدون شک مربوط به قبیله نورا خواهد بود. با تغییر صدا در بازی، بازیکن احساس می‌کند که دنیای اطرافش تغییر کرده و البته این مسئله به سازندگان کمک کرده تا با استفاده از موسیقی، احساسات مختلفی را به مخاطب منتقل کند.

موسیقی تنش‌زای نبرد‌ها یا زمانیکه شما پا به قلمرو موجودات خطرناک می‌گذارید، حتی فراز و نشیب صدا هنگام جنگ همگی حساب شده و منطقی اجرا شدند تا فضا‌سازی مورد نظر را در ضمیر ناخودآگاه بازیکن ایجاد کنند. در آخر باید گفت که صداهای بازی و موسیقی متن Horizon Zero Dawn یکی از اصلی‌ترین عوامل موثر در تاثیر این شاهکار بر مخاطبانش بوده است.

در صنعت بازی‌های ویدیویی آثار فراوانی وجود دارند که دنیایی پساآخرالزمانی را به تصویر می‌کشند. دنیایی که دچار بحران شده، منابع آن محدود است و خلاصه شما در مرز زندگی و مرگ به ماجراجویی می‌پردازید. آن چه که دنیای پسا‌آخرالزمانی Horizon Zero Dawn را منحصر به فرد می‌کند، گذشتن انسان‌های بازی از مرحله انقراض است. مردم بازی دیگر به حالت سکون رسیده‌اند، با این تفاوت که دیگر انسان در صدر زنجیره حیات نیست و باید در برابر روبات‌هایی دایناسور مانند به سختی از خود دفاع کند. جایی که همه چیز به حالت بدوی بازگشته، مردم زندگی قبیله‌ای پیش گرفته‌اند و هر کدام اعتقادات و خرافات عجیبی درباره  دنیای اطرافشان دارند. در بازی کسی نمی‌داند که این دنیای ماشینی و روبات‌های هوشمندش از کجا آمده‌اند، اما هر قبیله برای توجیه و در امان ماندن از خطرات موجود، قوانین و عقاید خاص خود را تبعیت می‌کنند و همچنین هر قبیله ظاهر، پوشش و آداب و رسومی خاص خود دارد.

شما در نقش ایلوی، دختری که چون مادر نداشته از قبیله‌اش طرد شده است، بازی را دنبال می‌کنید.  اعضای قبیله حق صحبت با فردی مطرود را ندارند و به همین دلیل ایلوی در کودکی تبدیل به فردی تنها و منفور می‌شود. البته این سختی‌ها برای او انگیزه‌ای می‌شود تا او به سراغ پاسخ سوال‌هایش درباره مادرش و دنیای اطرافش برود. ایلوی در همان کودکی چیپ‌ستی به نام فوکِس پیدا می‌کند که باعث ارتباط او با دنیای گذشته و تکنولوژی مدفون در اعماق زمین می‌شود. داستان بازی از طریق سینماتیک‌ها، صداها و نوشته‌هایی که پیدا می‌کنید روایت می‌شود. بازی دارای سیستم دیالوگ نیز هست، اما باید گفت که این سیستم هیچ تاثیری در روند بازی ایجاد نمی‌کند و تنها هدف سازندگان از قرار دادن آن روایت داستان بوده است. انتخاب‌های بازیکن تنها به کنجکاوی بیشتر درباره تاریخچه کاراکترها منتهی می‌شود و شما می‌توانید واکنشی درخور رفتار آن‌ها از خود نشان دهید.

در مقایسه این مکانیزم با بازی‌های دیگری که سرنوشت ماموریت‌ها و حتی پایان بازی را به انتخاب‌های بازیکن وابسته می‌کند، می‌توان گفت Horizon Zero Dawn خیلی شما را درگیر انتخاب‌هایی حیاتی نمی‌کند. با این حال سازندگان موفق شدند پس از ساعت‌ها گیم‌‌پلی جذاب به همه سوالاتی که درباره پاسخ‌شان کنجکاو بودید، پاسخ‌هایی منطقی بدهند و باید بگویم با داستانی عمیق بازیکن را حسابی شگفت‌زده می‌کنند.

آن چه که دنیای پسا‌آخرالزمانی Horizon Zero Dawn را منحصر به فرد می‌کند، گذشتن انسان‌های بازی از مرحله انقراض است

گوریلا گیمز به لطف موتور گرافیکی جدیدش، دسیما (Decima) که حالا در خدمت بازی مورد انتظار Death Stranding نیز هست، دنیایی فوق‌العاده زیبا و پرجزئیات پیاده کرده است. نورپردازی فوق‌العاده، آب و هوای پویا و گذر زمان در بازی به قدری جذاب است که بدون شک شما هم مثل من مدتی را به گشت و گذار در طبیعت بکر و عکاسی خواهید گذراند. این گرافیک خارق‌العاده و طراحی هنرمندانه کاراکتر اصلی ارزش این را داشته که سازندگان قابلیت Photo Mode را برای عکاسی حرفه‌ای از مناظر و موقعیت‌های مختلف برای بازیکنان در نظر بگیرند. با این قابلیت می‌توان از زوایای مختلف تصاویر زیبایی گرفت که مسلما مدتی از وقت خود را صرف آن خواهید کرد. از سوی دیگر صداگذاری بی‌نقص و موسیقی به جای بازی، جذابیت فضای پر استرس و گاها آرام را دوچندان می‌کند. حین انجام ماموریت‌ها شب و روز جای خود را به یکدیگر می‌دهند، باران و غبار فضا را آکنده می‌کنند و گاهی این‌ شرایط آب و هوایی در گذر از موقعیت‌های مختلف کار را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.

در این طبیعت زیبا موجودات خطرناکی پرسه می‌زنند، ماشین‌های غول‌پیکری که ۲۶ گونه مختلف دارند. با شناسایی آن‌ها اطلاعات کاملی از هر یک در دفترچه بازی نمایش داده می‌شود که قدرت‌ها، نقاط ضعف و اجزای بدن‌شان را معرفی می‌کند. ایلوی با تیر و کمانی ساده بازی را آغاز می‌کند و به تدریج اصول شکار ماشین‌های هوشمند را فرا می‌گیرد. البته در این طبیعت ماشینی، موجودات زنده مثل روباه و گراز نیز همچنان در زنجیره حیات وجود دارند. سیستم لوت بازی شامل جمع کردنی‌های مختلفی است که بعد از شکار حیوانات و روبات‌ها، منابعی حیاتی در اختیار شما قرار می‌دهد. لوت‌های بازی برای داد و ستد و کرفتینگ استفاده می‌شوند و هر دو این موارد بدون پیچیدگی خاصی قابل اجرا هستند. داد و ستد با فروشندگانی که در هر قبیله‌ای حضور دارند انجام می‌شود. خرید و فروش اسلحه، لباس، منابع و غیره با پول رایج و ارائه منابعی خاص صورت می‌پذیرد. مشکل این سیستم نامنظم ذخیره شدن دارایی شما است که دسترسی به آیتم دلخواه را سخت می‌کند. ضعف دیگر این بخش محدودیت انواع اسلحه و لباس‌ها است.تعدادی سلاح و لباس مختلف در بازی وجود دارد، اما با پیشروی و ملاقات فروشندگانی از قبایل مختلف، دسته بندی جدیدی از همان لباس‌ها و اسلحه‌ها به لیست فروش آن‌ها افزوده می‌شود. نسخه‌های جدیدی که می‌خرید، از لحاظ ظاهر تغییری نمی‌کند و تنها قدرت‌های مختلف و تیر‌های تازه‌ای به آن‌ها افزوده می‌شود.

 

نمایی از کالدرونز

 

کالدرونز

یکی از مکانیک‌های گیم‌پلی بازی قابلیت Override کردن دستگاه‌ها و روبات‌های هوشمند است. ایلوی می‌تواند ماشین‌ها را به وسیله چوب‌دستی خود اهلی کند که البته با پیشروی در بازی روبات‌های بیشتری به لیست او اضافه خواهند شد.

در بازی مکان‌هایی به نام کالدرون وجود دارند که بخشی از زیرزمین‌های مدرن بازی هستند و محیطی منحصر به فرد دارند. با ورود به هر یک از این مکان‌ها داستانی فرعی پیش‌رو دارید که در نهایت به یک باس‌فایت ختم می‌شود. در انتهای هر کالدرون شما با یکی از ماشین‌های غول‌پیکر که درون محفظه ساخت قرار دارد روبه‌رو خواهید شد. پس از مبارزه، شما هسته مرکزی سازنده را Override می‌کنید و با این کار چندین روبات جدید به ماشین‌هایی که قابلیت اهلی کردن‌شان را دارید افزوده می‌شود.

در بازی علاوه بر ماشین‌ها، دشمنان انسانی نیز وجود دارند که باید آن‌ها را از سر راه بردارید، اما نبرد با روبات‌ها اصلی‌ترین بخش مبارزات را تشکیل می‌دهد. به صورت کلی می‌توان گفت که هوش مصنوعی دشمنان شما در بازی به خوبی پیاده‌سازی شده و آن‌ها شما را حسابی به دردسر خواهند انداخت. اکثرا برای رسیدن به محل ماموریت‌ها باید از محدوده مشخص روبات‌ها عبور کنید که ممکن است شما را درگیر نبردی جانانه کند. جز زمان‌هایی که به دنبال شکار برای منابع هستید، ریسک عبور از میان این موجودات به هیچ وجه عاقلانه نیست.

به محض اینکه پایه‌های مبارزه را خوب یاد بگیرید، شکار ماشین‌های هوشمند بازی به چالشی لذت‌بخش تبدیل خواهد شد

برای حل این مشکل، سازندگان مخفی‌کاری را چاشنی بازی Horizon کرده‌اند و باید بگویم که شرایط لازم برای این کار به خوبی پیاده‌سازی شده است. سرتاسر بازی علف‌های بلندی وجود دارند که می‌توان لابه‌لای آن‌ها مخفی شد، حتی در زیرزمین‌های مدرن بازی نیز روش‌هایی برای مخفی‌کاری وجود دارد که تجربه بازی را لذت‌بخش می‌کند. کانسپت محیط‌های بازی به دو بخش کلی تقسیم می‌شوند. طبیعتی که در آن گشت و گذار می‌کنید و شامل محیط‌هایی با شرایط اقلیمی متفاوت هستند و از سوی دیگر زیرزمین‌هایی که متعلق به گذشته‌های دور و عصر تکنولوژی بوده‌اند و در سبک خود بسیار زیبا طراحی شدند. دنیای جهان باز Horizon Zero Dawn با المان‌های بیشماری که در خود دارد، کاملا نشانگر توانایی گوریلا گیمز و زحمات آن‌ها در پیاده‌سازی جزئیات بازی است.

شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد که با تیر و کمان قرار است در برابر ماشین‌هایی هوشمند و عظیم‌الجثه مبارزه کنید، به محض اینکه پایه‌های مبارزه را خوب یاد بگیرید، شکار این روبات‌ها به چالشی لذت‌بخش تبدیل خواهد شد. برای انجام مبارزات رو در رو باید استراتژی خاصی در سر داشته باشید و اگر بی‌هوا به دل گله دشمنان غول‌پیکر بزنید، بدون شک کشته خواهید شد. حتی واچر‌ها که ساده‌ترین روبات بازی هستند نیز می‌توانند برای شما مرگبار باشند. سرعت تحسین برانگیز ایلوی در جابه‌جایی و غلت زدن یکی از المان‌های نجات بخش شما است، علاوه بر این در حین این کارها می‌توانید با روش سریع کرفتینگ تیر‌های مختلف نیز بسازید که به سرعت مبارزات کمک می‌کند. با پیشروی در بازی قابلیت Override کردن ماشین‌ها به ایلوی اضافه می‌شود. با این کار شما به برنامه روبات‌ها نفوذ کرده و اصطلاحا آن‌ها را اهلی می‌کنید. پس از Override ماشین‌ها، برخی برای شما می‌جنگند و از بعضی‌ها می‌توانید سواری بگیرید. همچنین برای جابه‌جایی در نقشه می‌توان از Fast Travel Pack نیز استفاده کرد. با ساخت این بسته‌ها می‌توانید از روی نقشه به مکان‌هایی که پیش‌تر آزاد کرده باشید سفر کنید. البته من به علت زیبایی بی حد و حصر بازی کم‌تر زمانی این‌گونه جابه‌جایی را به گشت و گذار در طبیعت ترجیح می‌دهم!

الوی، کاراکتری به یاد ماندنی

ماموریت‌های بازی بر پایه مبارزات مختلف، ردیابی و پیدا کردن اشیا گوناگون بنا شدند. هرچند بعضی ماموریت‌های فرعی ارزش تلاشی که برای‌شان می‌کنید را ندارند، اما خیلی از آن‌ها فکر شده و به جا طراحی شدند و حتما شما را به انجام‌شان ترغیب می‌کنند.

درخت توانایی‌های کاراکتر اصلی خیلی بزرگ نیست و به همین دلیل روند پیشروی در آن و دریافت اسکیل‌پوینت‌ها نیز به کندی انجام می‌شود. هرچند شیوه نمایش مهارت‌ها نیز مانند همه بخش‌های دیگر بازی که نیاز به توضیح و آموزش دارند، به بهترین شکل پیاده‌سازی شده است، اما با توجه به اینکه Horizon Zero Dawn در سبک اکشن نقس‌آفرینی ساخته شده، این محدودیت ارتقا و پیشرفت‌ مهارت‌ها و از سوی دیگر اینکه شما الزامی برای ارتقا کاراکتر خود احساس نمی‌کنید، مشکلاتی اساسی به شمار می‌روند.

درنهایت باید گفت که نقاط قوت بازی به قدری زیاد هستند که می‌توان از کمبودهایی همچون ضعف سیستم دیالوگ، تنوع کم سلاح‌‌ها و مشکلات جزئی در سیستم ارتقا کاراکتر چشم پوشی کرد. بازی Horizon Zero Dawn با همه زیبایی‌هایش و سرگرمی فوق‌العاده‌ای که با مبارزاتش ارائه می‌دهد، داستان عمیق و رمز‌آلودش و کاراکتری که پس از پایان بازی حتما با او احساس نزدیکی زیادی را تجربه خواهید کرد، یکی از بهترین بازی‌های سبک اکشن نقش‌آفرینی سال جاری به شمار می‌رود. با این حساب به نظر من سونی موفق شد، با فرنچایز جدیدش، کاراکتری به‌یادماندنی را به شخصیت‌های آیکونیک خود بیافزاید. حتی می‌توان گفت ایلوی با همین بازی با شما کاری می‌کند که او را جایی در کنار نیتن دریک یا جوئل قرار دهید.

  • گرافیک فوق‌العاده
  • دنیای گسترده و پرجزئیات
  • داستانی عمیق که به زیبایی روایت می‌شود
  • شخصیت‌پردازی خارق‌العاده ایلوی

  • عدم تاثیرگذاری سیستم دیالوگ در روند بازی
  • محدودیت سلاح‌ها و لباس‌ها
  • سیستم کند ارتقا مهارت‌های کاراکتر

منبع:

درباره سیستم نمره دهی

9.5

خوب:

بد:



۳ دیدگاه

  • بازی عالی بود ولی بعضی اوقاد باگ و لگ هم داشت وکمی هوش مصنوعیNPCها کم بود ولی در کل محیط عالی در کنار شخصیت متفاوت بازی رو سخت و نفس گیر میکنه مخصوصا هیجان شب در جنگل راه رفتن ممنون گوریلا گیمز و ممنون از سایت game on🕹🕹🎮

  • سلام.خسته نباشید.
    خیلی خوشحالم از این که بخش بازی ها با یک فرم جدید بعد از مدت ها دوری دوباره راه افتاد.
    با قدرت ادامه بدید.
    موفق باشید.

  • اسپویل نکن دختر

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.
ورود به پروفایل

Horizon Zero Dawn

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
پلتفرمها: پلی‌استیشن 4

بازی جهان‌باز Horizon Zero Dawn بازیکن را در نقش ایلوی، دختری مطرود قرار می‌دهد که در دنیایی پساآخرالزمانی چشم به حیات گشوده است. دنیای بازی آینده‌ای نزدیک را به تصویر کشیده که در آن روبات‌هایی هوشمند نسل انسان‌ها را از بین برده‌اند و ایلوی در پی کشف حقایق دنیای اطرافش و سوال‌هایی که در ذهن دارد ماجراجویی خود را آغاز می‌کند.

امتیازها

0
کاربران
89
Metacritic
9.5
Gameon

Alcohol and Tobacco Reference, Blood, Mild Language, Mild Sexual Themes, Violence