بررسی بازی Crash Bandicoot N. Sane Trilogy

تجدید حیات کرش با سه‌گانه‌ای تاریخی


[video width="1280" height="720" mp4="http://gameon.shatelland.com/wp-content/uploads/2017/08/Crash-Bandicoot-N.-Sane-Trilogy-Review-GameOn-.mp4"][/video]

مجموعه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy بالاخره ملاقات دوباره ما با این کاراکتر دوست‌داشتنی را رقم زد. در ادامه به بررسی بازی‌های این سه‌گانه خواهیم پرداخت.

سکوبازی یکی از پرطرفدارترین سبک‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی یک بازی خوب تولید سرگرمی است و بازی‌های پلتفرمر به سادگی می‌توانند گیمرها را با هر سن و سالی که داشته باشند جذب کنند و آن‌ها را ساعت‌ها به چالش ‌بکشند. کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که سخصیت‌هایی مانند ماریو و کرش را نشناسد. بازی‌های این سبک معمولا بدون داشتن داستان‌های پیچیده می‌توانند شخصیت‌هایی فوق‌العاده و در نهایت دنیای منحصر به فرد خود را خلق کنند. کمپانی ناتی داگ ۲۰ سال پیش فرنچایز محبوب کرش بندیکوت را خلق کرد و می‌توان گفت بازی‌های این مجموعه از بهترین و خاطره‌سازترین بازی‌های پلی‌استیشن به شمار می‌روند.

وقتی حق نشر این آی‌پی به اکتیویژن رسید، بازی‌های این مجموعه هرگز به اوجی که پیش از این تجربه کرده بودند دست نیافتند و بازی‌های کاملتری همچون Ratchet and Clank و Jak and Daxter جای آن‌ها را گرفتند. مدت زیادی خبری از کرش نبود تا مراسم E3 2016 که شان لیدن با نمایشی عالی از ملاقات دوباره با کرش بندیکوت خبر داد و طرفداران این بازی را حسابی هیجان‌زده کرد.

این بار سه‌گانه اصلی کرش‌بندیکوت به دست استودیو وایکریوس ویژنز ساخته شده است. در مطلب پیش رو به بررسی مجموعه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy خواهیم پرداخت.با گیمان همراه باشید.

برای اولین بار که دیسک کرش را در دستگاه قرار دادم، با دیدن این کاراکتر دوست داشتنی و زنده شدن خاطراتم حسابی هیجان‌زده شدم. البته مسلما نوستالژی نمی‌تواند علت خوب بودن یک بازی ویدیویی باشد. با این حال شروع کار واقعا عالی بود و همه چیز درست مثل گذشته بود. ماسک آکوآکو، کرش بندیکوت با همون حالت‌ها و کارای همیشگی، چرخش و ترکیدن جعبه‌ها، پریدن و دویدن و جمع کردن میوه‌های وومبا همگی هنوز جذاب بودند. مشاهده دنیای بازی، مراحل گوناگون و خوش‌ساخت و مقابله با باس‌های آشنای قدیمی با این کیفیت گرافیکی، واقعا جذابیت این نسخه‌های جدید را دوچندان می‌کرد.

پس از تجربه هر سه بازی می‌توانم بگویم که استودیو وایکریوس ویژنز تمامی تلاش خود را کرده بود تا در ساخت دوباره این مجموعه همه جوانب امانت داری را حفظ کند. همه چیز دست نخورده باقی مانده بود، اما اینکه این امانت داری چه تاثیراتی در پی داشته است را باید بررسی کرد.

می‌توان قدرت تخیل هنرمندان ناتی داگ را برای طراحی فوق‌العاده مراحل و کاراکترهای این بازی‌ها واقعا تحسین کرد

می‌توان گفت اضافه شدن کاراکتر قابل بازی کوکو به هر سه نسخه، قابلیت ذخیره خودکار و چند پیشرفت جزئی دیگر در این مجموعه باعث براورده شدن انتظارات بدیهی بازیکن از یک بازی مدرن شده است، اما این بهبودها و تغییرات به هیچ وجه شامل گیم‌پلی بازی نیستند.

Crash Bandicoot یک بازی سه‌بعدی با زوایای دید محدود شده است که انجام مراحل آن صرفا به علت ساختار خشک و قدیمی‌اش سخت‌تر شدند. در اولین نسخه بازی پرش‌های شما کاملا ریسکی هستند و ممکن است فقط با کمی تعلل، بارها از لبه سکو‌ها و سنگ‌ها لیز بخورید و بمیرید. در قسمت دوم با بیشتر شدن قابلیت‌ها و نرم‌تر شدن زوایای دید، پرش‌ها نیز کمی بهبود می‌یابند و در سومین قسمت شاهد بهترین حالت بازی هستید. عمق تصاویر، زوایای دوربینی که با حرکت بازیکن هماهنگ شدند و خلاصه قابلیت‌های تازه‌ای که گیم‌پلی بازی را بهتر و بهتر کرده‌اند.

 

پس از تجربه هر سه نسخه به نتیجه می‌رسید که سیر تکامل ناتی داگ در ساخت این آثار چگونه بوده است. کاملا مشخص است که اولین نسخه این مجموعه اسکلتی خام نسخه آخر به شمار می‌رود. اینکه بعد از گذشت دو دهه هنوز کسی می‌خواهد یک بازی به ظاهر نسل هشتمی را با مشکلات و معایب سال‌های دور گذشته تجربه کند یا خیر، مبحث جداگانه‌ای است. اما در حال حاضر صحبت از بازسازی دوباره یک مجموعه است که سازندگان آن همه تلاش خود را برای حفظ اصالت آن انجام دادند و می‌توان گفت که به خوبی از پس این کار برآمدند. شاید پس از تجربه نسخه‌های اول و دوم بازی، مشکلات پرش و سکوبازی برای بازیکن کمی اذیت‌کننده  باشد، اما سازنده‌ها برای منطبق بودن این مکانیک‌ها با نسخه اصلی، بررسی‌ و آزمون و خطای بسیاری انجام دادند تا همه چیز درست همانند گذشته پیاده‌سازی شود و در واقع ارزش بازسازی یک بازی نیز، قطعا حفظ همین اصالت است.

Crash Bandicoot یک بازی سه‌بعدی با زوایای دید محدود شده است که انجام مراحل آن صرفا به علت ساختار خشک و قدیمی‌اش سخت‌تر شدند

همه چیز در مجموعه Crash Bandicoot N. Sane Trilogy کاملا دست‌نخورده باقی مانده است. مدل پیشروی مراحل، یه سکوبازی حسابی، وجود مراحل مخفی و ویژه، گرفتن الماس‌های مختلف و خلاصه المان‌های ریز و درشت بسیاری در مراحل متنوع بازی وجود دارند که آن‌ها را تبدیل به سرگرمی فوق‌العاده‌ای می‌کنند. البته با وجود مشکلات نام برده اگر شما در مرحله‌ای گیر بیفتید، متاسفانه هیچ راهی جز تلاش‌های مکرر نخواهید داشت و باید برای رفتن به استیج‌های جدید حتما در مراحل قبل پیروز شوید. همین روند چالش بازی را بیشتر می‌کند. هرچند بارها و بارها مردن به خاطر اتفاقات عجیب و مشکلات طراحی بعد از مدتی بازیکن را ‌عصبی می‌کند، اما لذت تمام کردن هر استیج و روبه‌رویی با باس آن بخش همچنان لذت و هیجانی که در گذشته به من دست می‌داد را زنده می‌کرد. علاوه بر این سختی طاقت‌فرسا، مدت زمان طولانی بارگذاری بین مراحل نیز یکی دیگر از مشکلات اذیت‌کننده این بازی‌ها محسوب می‌شود.

بازی‌های این مجموعه دارای گستره بزرگی از مراحل متنوع و زیبا هستند که از لحاظ محیطی و نوع گیم‌پلی با هم فرق دارند. در هر مرحله دشمنان شما تغییر می‌کنند و می‌توان قدرت تخیل هنرمندان ناتی داگ را برای طراحی فوق‌العاده مراحل و کاراکترهای این بازی‌ها واقعا تحسین کرد. چرا که با گذر ۲۰ سال هیچ یک از مراحل، دشمنان و شخصیت‌های مختلف آن برای من تکراری و لوس نبودند. هنوز از تجربه همه کانسپت‌های متنوع مرحله‌ها لذت می‌بردم و خلاصه کرش بندیکوت برای من هنوز هم یکی از بهترین بازی‌ها در سبک سکوبازی به شمار می رود.

همه ویژگی‌های جالب این سه‌گانه در آخرین بازی یعنی Crash Bandicoot Warped به اوج رسیدند و ناتی داگ همه تجربیاتش را به بهترین شکل در این نسخه پیاده کرده است. افزوده شدن قابلیت‌های ساده ولی کارآمد به کرش، مراحلی که در آن‌ها از وسایل نقلیه مختلف مانند موتور، هواپیما و جت‌اسکی استفاده شده، به راستی سومین قسمت این مجموعه را بهترین عضو آن تبدیل کرده است.

آنچه بازسازی بازی‌های محبوب و قدیمی را ارزشمند می‌کند، در واقع تغییرات گرافیکی، افزایش جزئیات محیط‌ها و کنش‌گرایی آن‌ها است. پس از گذشت دو دهه حالا می‌توان کرش بندیکوت را با رزولوشن ۱۰۸۰p تجربه کرد و حتی با پلی‌استیشن ۴ پرو می‌توان کیفیت تصاویر را تا ۱۴۴۰p افزایش داد. دیگر خبری از آن تصاویر پیکسلی نیست و همه آن‌ها جای خود را مدل‌سازی‌های نسل هشتمی دادند. سازندگان همه محیط‌ها را با بافت‌هایی شبیه به گذشته اما کاملا متفاوت از نو ساخته‌اند. نورپردازی‌ها، سایه‌ها و همه ویژگی‌های بصری لازم برای ارائه یک بازی نسل هشتمی را می‌توان در هر سه نسخه بازی مشاهده کرد.

دیگر خبری از آن تصاویر پیکسلی نیست و همه آن‌ها جای خود را مدل‌سازی‌های نسل هشتمی دادند

علاوه بر این‌ها ما با یک بازی فانتزی طرف هستیم و می‌توان به انیمیشن‌های گوناگون آن به عنوان عاملی برای جذابیت نگاه کرد. مدل‌های مختلف مردن کرش، همه کات‌سین‌ها و انیمیشن‌های ریز و درشت بازی به خوبی بازسازی شدند تا درست همان احساس قدیمی را در مخاطبان این بازی زنده کنند.

نکته دیگری که از این مجموعه باید متذکر شد، تغییر موسیقی متن بازی‌ها است. فکر می‌کنم همه افرادی که طرفدار کرش هستند بدون شک موسیقی متن جذاب بازی‌ها را به خاطر دارند. استودیو وایکریوس ویژنز همه تلاش خود را برای نزدیک بودن موسیقی متن بازی‌های این مجموعه با نسخه اصلی آن‌ها انجام داده است. صداگذاری کلی نیز کاملا منطبق پیاده‌سازی شده و می‌توان گفت جزئیات و کیفیت آن‌ها کاملا بی‌نقص و حتی از نسخه اصلی نیز بهتر است. با این حال به نظرم موسیقی یکی از المان‌هایی است که همیشه در خاطر انسان زنده می‌ماند و به همین دلیل، هیچ چیز را نمی‌توان جایگزین موسیقی متن اصلی بازی کرد.

 

هرچند انجام یه بازی با ساختاری قدیمی و شاید به مذاق همه گیمرهای این نسل خوش نباشد. به هر حال با وجود دنیای بزرگ بازی‌های ویدیویی، این مجموعه دارای نقص‌ها و کمبودهای زیادی است. اما همان طو که پیش‌تر گفتم، آنچه در بازسازی یک بازی ویدیویی حائز اهمیت است، حفظ اصالت اثر است. به نظر من در واقع مخاطبان اصلی این مجموعه برای سازندگان کسانی هستند که از گذشته تا به امروز طرفدار این فرنچایز بوده‌اند و به همین دلیل استودیو وایکریوس ویژنز تلاش خود را کرده تا با امانت‌داری تمام و کمال این اثر بزرگ ناتی داگ را بار دیگر از نو بسازد. تجربه این نسخه جدید بازی، درست مثل این است که عینکی به چشم بگذارید و دنیایی قدیمی اما جذاب را با کیفیتی عالی تجربه کنین. بدون شک همه افرادی که در گذشته از این بازی‌ها لذت بردند بار دیگر از انجام بازی محبوب خود هیجان‌زده خواهند شد. در نهایت باید گفت مجموعه Crash Bandicoot N. sane Trilogy حتما ارزش ملاقات دوباره با این کاراکتر دوست داشتنی و تجربه مراحل جذاب بازی را دارد.

  • کیفیت گرافیکی عالی
  • مدل‌سازی و بافت‌های جدید بسیار پرجز‌ئیات و در عین حال منطبق با نسخه اصلی هستند
  • حفظ اصالت در بازسازی بازی‌های اصلی این مجموعه

  • بارگذاری طولانی بین مراحل بازی
  • سختی بیش از حد برخی مرحله‌ها به علت ساختار قدیمی و خشک آن‌ها

منبع:

درباره سیستم نمره دهی

7

خوب:

بد:



۴ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.
ورود به پروفایل

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۶
پلتفرمها: پلی‌استیشن 4

Crash Bandicoot N.Sane Trilogy یک مجموعه از بازسازی سه‌گانه اول سری کرش بندیکوت است که پیش از این توسط استودیو ناتی داگ ساخته شده بود و بر روی پلی‌استیشن 1 منتشر شد.

امتیازها

0
کاربران
۸۰
Metacritic
7
Gameon

خشونت در قالب کارتون، کامیک با محوریت شیطنت