مطلب روز

نگاهی به پدیده لوت باکس در بازی‌ها – قسمت دوم

بیشتر فیلم‌های کامیک بوکی توسط بازیگران ناشناخته ساخته می‌شوند

نویسنده   عرفان خورسند  |

انتشار رقم قرارداد گل گدوت برای ایفای نقش در فیلم تحسین شده‌ی «واندر وومن» باعث ایجاد بحث‌های فراوانی میان فعالان و علاقمندان صنعت فیلم شده است.

چندی پیش، مشخص شدن رقم دستمزد گل گدوت برای فیلم واندر وومن سر و صدای زیادی به پا کرد. سهم گدوت برای بهترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی تنها ۳۰۰ هزار دلار بوده است. رقم دریافتی وی بلافاصله در مقام مقایسه با دستمزد هنگفت ۱۴ میلیون دلاری هنری کاویل برای بازی در فیلم «مرد پولادین» قرار گرفت؛ فیلمی که هرگز به موفقیت واندر وومن نرسید.

این ارقام بحث قدیمی تفاوت حقوق بازیگران مرد و زن در هالیوود را بار دیگر پیش کشید. این که گل گدوت چون یک زن است پول کمتری می‌گیرد و این مثالی واضح از تبعیضی است که در حق زنانی که به با تجربگی همکاران مرد خود هستند صورت می‌گیرد. این تبعیض مسئله‌ای جدی است و بحثی که بخاطر اختلاف حقوق هنری کاویل و گل گدوت پیش آمده اکنون بسیار بالا گرفته است. اما دلیلی برای دستمزد تنها شش رقمی موفق‌ترین ستاره دنیای سینمایی دی‌سی تاکنون وجود دارد.

از زمان انتشار خبر این دستمزد‌ها در «دیلی دات» و یک روز بعد در «گلامور»، در صحت اعداد و ارقام ذکر شده تردید‌هایی به وجود آمده است. بر اساس گزارش‌های «هالیوود ریپورتر» و «والچر»، رقم دریافتی کاویل تقریباً با گدوت برابر و حتی کمتر هم بوده است. علاوه بر این، ایمی آدامز، همبازی کاویل در «مرد پولادین» برای بازی در نقش لوییس لین بسیار بیشتر از او حقوق گرفته اما در تقسیم سود‌های پس از اکران که با عنوان «امتیاز» از آن‌ها یاد شده، سهم کمتری دریافت کرده است.

با این حساب چرا در هالیوود که میان حقوق مردان و زنان اختلاف وجود دارد، ایمی آدامز دستمزد بیشتری از هنری کاویل گرفته است؟ به این دلیل که در ژانویه ۲۰۱۱ هنگام انتخاب بازیگر برای فبلم مرد پولادین، ایمی آدامز بازیگری با سه بار سابقه نامزدی اسکار بود و هنری کاویل از آن طرف بازیگری ناشناخته. به طور مشابه در میانه سال ۲۰۱۳، گل گدوت هنگام انتخاب شدن برای نقش واندر وومن، به عنوان ایفاگر نقشی جانبی در مجموعه «سریع و خشمگین» – که هنوز به سری میلیارد دلاری اکنون تبدیل نشده بود – شناخته می‌شد.

رابرت داونی جونیور بازیگر نقش «مرد آهنی» در مصاحبه‌ای که سال ۲۰۱۴ با «ورایتی» داشت، تعریفی ریزبینانه از دنیا‌های سینمایی ابرقهرمانی بعنوان تجارتی پر سود که مردم از جزئیاتش چیز زیادی نمی‌دانند ارائه داد. به گفته‌ی او، چیزی که الان وجود دارد نزدیک‌ترین مشابه به بازیگران قراردادی مورد علاقه یک استودیو قدیمی متعلق به قرن بیستم است.

در دهه ۴۰ میلادی، استودیو‌های بزرگی مانند «پارامونت» و «مترو گلدوبن مِیِر» مجموعه‌ای از بازیگران را با قرارداد‌هایی ناچیز در اختیار خود داشتند و آن‌ها را محبور به ایفای نقش در هر فیلمی که دلشان می‌خواست می‌کردند. یک عمل ناجوانمردانه؛ قرارداد امضا کن، از کرده‌ات پشیمان شو و شاید در انتها بازیگری شوی که واقعاً قدرت چانه‌زنی دارد.

هیو جکمن برای ایفای نقش ولورین در فیلم اول «مردان ایکس» تنها ۵۰۰ هزار دلار دریافت کرد

بسیار مهم است که صحت حرف و حدیث‌هایی که در منابع غیر معتبر و وب‌سایت‌های زرد در رابطه با حقوق‌های نجومی بازیگران مطرح می‌گردد، مشخص شود. سیاست تمام استودیو‌ها این است که اطلاعات را تا حد امکان محرمانه نگه دارند تا از این طریق، جایی برای چانه زدن باقی نگذارند.

با این وجود داونی جونیور کمابیش روش کار مارول در دنیای موفق سینمایی‌اش را روشن می‌کند. روشی که اکنون در دستور کار بسیاری استودیو‌های دیگر از جمله دی‌سی هم قرار گرفته است.

سال ۲۰۰۳، کریستین بیل آخرین بازیگری بود که برای بازی در اولین فیلم ابرقهرمانی‌اش رقمی هنگفت دریافت می‌کند. قرارداد او شامل ۹ میلیون دلار دستمزد به همراه تعهد حضور در دو فیلم دیگر می‌شد. آن زمان این قرارداد در نوع خود بسیار عجیب بود و احتمالاً هم بخاطر بدنامی و سابقه تاریک بیل در فیلم‌های قبلی‌اش چنین فرض می‌شد. از سویی دیگر هیو جکمن برای بازی در نقش لوگان در فیلم نخست «مردان ایکس» به کارگردانی برایان سینگر، تنها ۵۰۰ هزار دلار حقوق گرفت.

«بتمن آغاز می‌کند» و «مردان ایکس» در گیشه‌ها موفق بودند اما دیگر فیلم‌های ابرقهرمانی مشابه برای کسب فروش خوب تقلا کردند. داونی جونیور در مصاحبه مذکور اذعان داشته که مجبور بوده به مارول التماس کند تا نقش «مرد آهنی» را به او بدهند. تلاش‌های او برای کسب این نقش با سختی‌هایی در زندگی حرفه‌ای‌اش و حتی سپری کردن مدتی در زندان همراه شد و در نهایت مارول با رقم ۵۰۰ هزار دلار با او که هنرپیشه‌ای شناخته شده هم بود، قرارداد بست.

سرمایه‌گذاری مارول به بهترین شکل نتیجه داد و از آن زمان، این استودیو برای انتخاب بازیگر همواره نگاهی به کف گزینه‌های موجود دارد؛ انتخاب بازیگرانی که تازه شروع به معروف شدن کرده‌اند به جای ستاره‌های بزرگ سینما. سیاستی که کمپانی برادران وارنر/دی‌سی و سایر استودیو‌هایی که با مخلوقات مارول کار می‌کنند نیز با جان و دل پذیرفته‌اند.

سونی بعنوان مثال برای بازی در نقش پیتر پارکر در بازسازی سری مرد «عنکبوتی»، ۵۰۰ هزار دلار به اندرو گارفیلد پرداخت. (هنوز رقم دستمزد تام هالند برای فیلم جدید مرد «عنکبوتی» منتشر نشده اما فرض می‌کنیم چندان زیاد نباشد.) مایلز تلر بازیگر نقش رید ریچاردز/آقای شگفت‌انگیز در فیلم فاجعه بار «چهار شگقت انگیز ۲۰۱۵»، در مصاحبه‌ای بیان کرده که آن سال همچنان در حال پرداخت قسط‌های وام دانشجویی بوده است.

حقوق‌های زیر ۵۰۰ هزار دلار بازیگران نقش‌های ثور، کاپیتان آمریکا و لوکی در نوع خود جالب است

مارول دنیای سینمایی‌اش را با حقوق‌هایی به شدت پایین پایه‌گذاری کرده است. کریس ایوانز ۳۰۰ هزار دلار برای «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» دریافت کرده و منابعی کمتر قابل اعتماد، حتی رقم‌هایی پایین‌تر را برای دیگر بازیگران این مجموعه بیان کرده‌اند. کریس همسورث تنها ۲۰۰ هزار دلار برای «ثور». تام هیدلستون برای فیلم «انتقام‌جویان» که دومین نقش آفرینی‌اش در قالب شخصیت لوکی بود، ۱۶۰ هزار دلار بدون هیچ‌گونه امتیاز، درآمد داشته است.

آنتونی مکی پس از تقسیم سود فروش فیلم «انتقام‌جویان: عصر اولتران»، ۲۸۰ هزار دلار برای بازی در نقش فالکون گرفته و زویی سالدانا نیز رقم ۱۰۰ هزار دلار برای فیلم «نگهبانان کهکشان» پیش از تقسیم سود. بازی در نقش نبولا برای کارن گیلن حدود ۱۴۰ هزار دلار با امتیاز‌ها به همراه داشته و کریس پرت نیز چیزی حدود ۱.۵ میلیون دلار به همراه سود فروش به جیب زده است. حتی پاول راد، بازیگری با کارنامه بازیگری بسیار خوب نیز توانسته فقط ۳۰۰ هزار دلار برای فیلم «مرد مورچه‌ای» بدون احتساب امتیاز بگیرد.

حال اما نشانه‌هایی وجود دارد که اوضاع در مارول در حال تغییر است. چادویک بوزمن برای بازی در شش فیلم با مارول قرارداد بسته و گفته شده برای ایفای نقش «پلنگ سیاه» در فیلم «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» ۷۰۰ هزار دلار گرفته است. مشخص نیست که این مبلغ مربوط به قبل از تقسیم سود است یا پس از آن. همچنین گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بری لارسون، بازیگر برنده جایزه اسکار، برای بازی در نقش «کاپیتان مارول» اندکی کمتر از ۵ میلیون دلار دستمزد خواهد گرفت.

با این وجود، استودیو‌ها از متقبل شدن هزینه‌های گزاف برای حضور نام‌های بزرگ در دنیاهای سینمایی مد نظرشان و گرفتار شدن در بحران مالی بیزار هستند. حقوق ابتدایی رابرت داونی جونیور برای فیلم «مرد آهنی» شاید اندک بوده، اما وی از همین حالا درآمدی ۲۰۰ میلیون دلاری را برای بازی در فیلم‌های سوم و چهارم مجموعه «انتقام‌جویان» برای خودش تضمین کرده است. پس از داونی جونیور که پر درآمد‌ترین انتقام‌جوست، اسکارلت یوهانسن قرار دارد که درآمدش از فیلم «عصر آلتران» از مجموع دستمزد تک تک انتقام‌جویان منهای مرد آهنی، بیشتر بوده است.

اگر نکته‌ی عجیبی در قرارداد‌های دی‌سی برای ساخت «واندر وومن» وجود دارد، این نکته در واقع عدم پیش‌بینی موفقیت فیلم توسط دی‌سی بوده است. تعداد فیلم‌هایی که برای حضور گل گدوت در آن‌ها توافق شده تنها سه عدد است که از همین حالا شامل فیلم «بتمن در برابر سوپرمن: طلوع عدالت»، «واندوومن» و «لیگ عدالت» می‌شود. بر اساس گزارش «ونیتی فیر»، قرارداد گدوت بندی برای تعداد نامشخصی دنباله دارد تا برادران وارنر امکان ساخت ادامه‌ی «واندر وومن» در آینده را داشته باشند؛ بدون آنکه خود را از اکنون متعهد به ساخت قطعی چند فیلم‌ بکنند.

این شرکت با پتی جنکینز برای ساخت تنها یک فیلم توافق کرده و اگر تمایل به ادامه همکاری داشته باشد، باید دوباره با او مذاکره کند. با وجود موفقیت فراوان فیلم وی در گیشه‌ها و جلب نظر مثبت منتقدین، جنکینز جای چانه‌زنی فراوانی دارد. موضوعی که مشخص می‌کند چرا وی از اکنون در حال کار روی ادامه‌ی داستان جنگجویان آمازون است.


منبع Polygon


۰ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.