مطلب روز

نقد و بررسی فیلم Dunkirk

چگونه بتمن به تنهایی، راه را برای ابرقهرمانان دنیای دی‌سی هموار کرد؟

نویسنده   پیمان عبدی  |

در نگاهی به سریال Batman: The Animated Series، به این انیمیشن تاثیرگذار دنیای کمیک‌های دی‌سی میپردازیم تا هر چه بیشتر با تاثیرگذاری آن آشنا شویم.

تا پیش از سال ۱۹۹۲، سریال‌های کارتونی زیادی از بتمن و دنیای دی‌سی ساخته شده بود، اما موفقیت اصلی زمانی حاصل شد که Batman: The Animated Series کارش را آغاز کرد. سریال های کارتونی The Batman/Superman Hour (۱۹۶۸ – ۶۹) ؛ The Adventures of Batman (۱۹۶۸-۶۹) و  The New Adventures of Batman (۱۹۷۷) توانستند تا حدودی نظر برخی از مخاطبین را جلب کنند، اما خط متمایز داستانی، شخصیت‌های سطحی، سناریوهای کاملا معمولی و عدم پایبندی به کمیک‌بوک‌های دی‌سی دلایلی بودند که باعث شدند طرفداران خیلی زود این سریال‌های کارتونی را فراموش کنند.

سال ۱۹۹۲ فصل اول انیمیشن Batman: The Animated Series از شبکه فاکس (فاکس کیدز) پخش شد و به سرعت توانست بین مخاطبین و هواداران کمیک‌بوک محبوبیت پیدا کند. دنیای جدید انیمیشنی دی‌سی (DCAU) بر پایه‌ی این سریال شکل گرفت و بخش‌هایی از سریال‌ها و فیلم‌های انیمیشنی آن به بهترین قسمت‌های دنیای ابرقهرمانی تبدیل شدند.

سازندگان، عناصر و اِلمان‌های خاصی را به‌عنوان چارچوب‌های اصلی Batman: TAS به‌کار بردند که موجب افزایش جذابیت و محبوبیت این سریال شد. از میان این عناصر می‌توانیم به مطابقت سناریوها با خط داستانی کمیک‌بوک‌ها، اضافه کردن جزئیات مختلف، عمق بخشیدن به شخصیت‌ها، طراحی فوق‌العاده‌ی محیط، نمایش ریشه‌ی قهرمانان و جنایتکاران اشاره کنیم که تا ۱۹۹۲ کمتر به این مساپل پرداخته شده بود. همین المان‌ها باعث می‌شوند تا وقتی اپیزودهایی مانند «Joker’s Favor» ؛ «Almost Got ‘Im» یا «Heart of Ice» را تماشا کنید، کاملا از آن‌ها لذت ببرید و متوجه شوید که چرا چنین اپیزودهایی در صدر بهترین قسمت‌های سریال قرار گرفته‌اند.

با نگاهی جامع‌تر به Batman: The Animated Series درمی‌یابیم که علاوه بر به تصویر کشیدن افراد مختلف در گاتهام، این سریال توانست دنیای بزرگی را برای تمام ابرقهرمان‌های دی‌سی بنا کند. سریال Batman: TAS سال‌ها پیش از ساخت سریال‌هایی مانند Superman: The Animated Series یا Justice League و حتی پیش از اینکه ایده‌ی یکپارچه کردن دنیای انیمیشنی دی‌سی ارائه شود، نشان داد که قهرمان‌ها و تبهکاران جدا از هم زندگی نمی‌کنند و سعی کرد تا آنها را در یک دنیای واقع‌گرایانه به تصویر بکشد؛ دنیایی که پر از اعمال مختلف و پیامدهای آنهاست. سپس نشان داد که پیامدهای زندگی در دنیایی که بر پایه‌ی بتمن ساخته شده، چه می‌تواند باشد. همین باعث شد تا Batman: TAS راه را برای تمام سریال‌ها و فیلم‌های انیمیشنی بعد خود هموار کند.

کمیسر گوردون همراه با کارآگاه هاروی بولاک (سمت راست) و افسر رنه مانتویا (سمت چپ)

داستان‌نویسان و کارگردانان، جزئیات بسیار خوبی را از گوشه و کنار شهر گاتهام، وارد این انیمیشن کردند؛ جزئیاتی که شاید به ذهن بسیاری از طرفداران نرسیده بود. یکی از بهترین نمونه‌های این‌گونه جزئیات، در قسمت ۵۵ سریال با نام «The Mechanic» نشان داده می‌شود. تا قبل از سال ۱۹۹۲، تمام طرفداران به بت‌موبیل، کمربند مخصوص بتمن و بسیاری از ابزار دیگر، دید کاملی نداشتند و آنها را فقط ابزاری می‌دیدند که بتمن برای حل مشکلات و مبارزه با جنایتکاران استفاده می‌کند. اما اینکه این ابزار از کجا آمده، بت‌موبیل چگونه ساخته شده یا چه کسی آن را تعمیر می‌کند، ذهن کسی را درگیر نکرده بود. تا اینکه در اپیزود ۵۵، شما با فردی به نام اِرل کوپر آشنا می‌شوید؛ مهندس و مکانیکی که بت‌موبیل را طراحی کرده و آن را تعمیر می‌کند. این باعث می‌شود تا مخاطبین متوجه شوند به جز آلفرد و کمیسر گوردون، شبکه‌ی گسترده‌تری از مردم هستند که در سایه حضور دارند و به قهرمان شهرشان کمک می‌کنند.

اِرل نیز مانند کاراکترهای رِد کلا (Red Claw) و بیبی‌دال (Baby Doll) فقط یک بار در Batman: The Animated Series حضور داشت و به اندازه‌ی هارلی کویین و افسر مانتویا آن‌قدر خوش‌شانس نبود که بتواند به کمیک‌بوک‌ها راه پیدا کند. (هارلی کویین و رنه مانتویا هر دو در این سریال خلق شدند و با توجه به محبوبیتشان بین طرفداران و نقش کلیدی آنها در داستان، توانستند وارد کمیک‌بوک‌های دی‌سی شوند.)

اِرل کوپر – سازنده‌ی بت‌موبیل

یکی دیگر از اپیزودهای قابل‌توجه در سریال، قسمت «The Forgotten» بود که در آن بروس وین با شهروندان عادی برخورد طولانی داشت. بروس در این قسمت، وارد ماجراجویی جدیدی می‌شود که کیلومترها با شهر گاتهام فاصله دارد. پس از برخورد ضربه‌ای محکم به سر بروس، او فراموش می‌کند که چه کسی بوده و در کنار چند نفر دیگر، تبدیل به برده و کارگر جنایتکاری به نام باس بیگیز (Boss Biggis) می‌شود. این یکی از معدود قسمت‌هایی است که بروس بیشتر زمانش را خارج از لباس بتمن می‌گذراند و همین به جذابیت داستان اضافه می‌کند. او به دنبال گم‌شدن برخی از افراد بی‌خانمان، با ظاهری ناشناس وارد ماجرا می‌شود و به ناچار در یک کمپ کار اجباری اسیر می‌شود.

اگر از نگاهی دیگر به این قسمت توجه کنیم، متوجه جذابیت‌های دیگر داستان می‌شویم. در این داستان، پای جوکر در میان نیست که بخواهد دردسری درست کند و بتمن به‌عنوان تنها بازدارنده، وارد ماجرا شود؛ داستان حتی در شهر گاتهام اتفاق نمی‌افتد. باس بیگیز یک تبهکار معمولی است که سرش به کار خودش گرم است و مهم‌ترین نکته‌ی پنهانی، مبارزه‌ی بروس وین و بیگیز با دست خالی و بدون کمک‌گرفتن از تجهیزاتی است که توسط ثروتش فراهم کرده بود.

با رسیدن به فصل آخر Batman: The Animated Series که با نام جدید New Batman Adventures عرضه شد و در آن، طراحی کاراکترها کمی تغییر کرد، سناریوها دیگر از حالت‌ داستان کوتاه بیرون آمد و دنیای انیمیشنی دی‌سی راه بزرگ‌تری را پیش رو گرفت. با ساخت سریال‌های Superman: The Animated Series و Justice League دیگر جایی برای داستان‌های کوچک وجود نداشت و این مسیری بود که DCAU از یک قهرمان به سوی تیم متحدی از ابرقهرمان‌ها طی می‌کرد. قطعا تفاوت بزرگی میان مشت زدن به فردی معمولی مانند بیگیز و مبارزه با دارکساید برای تعیین سرنوشت کهکشان وجود دارد و همین موجب بلوغ دنیای انیمیشنی دی‌سی شد.

سوپرمن و سوپرگرل در سریال Superman: The Animated Series

ابرقهرمان‌های دی‌سی در سریال Justice League

 


منبع گیمان


۰ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.