اولین نگاه به بازی Metro: Exodus

مطالبی در باب بازی، جزئیات تریلر و استودیو سازنده Metro: Exodus



پس از ۳ سال بی‌خبری از مجموعه مترو، بالاخره در کنفرانس مایکروسافت مراسم E3 امسال از نسخه سوم آن رونمایی شد. با اولین نگاه به Metro: Exodus در گیمان همراه باشید.

صبح روز ۱ خرداد ۱۳۹۶، یوبی‌سافت اولین تیزر تریلر بازی Far Cry 5 را منتشر کرد، بازی جهان بازی که در نسخه‌ی تخیلی شده‌ی ایالت مونتانا جریان دارد.

آنطرف کره‌ی زمین، در دفتر کاری در مالتا، یک مرد خسته اوکراینی در پایان شیفت کاریش این ویدیو را تماشا کرد و بسیار عصبانی شد. پس از ناسزا گفتن بسیار، او مرد دیگری را صدا زد تا بیاید در دفترش و تیزر را تماشا کند.

من کوه و رودخانه را دیدم و شروع به داد زدن سر کارگردان هنری‌ام کردم. “بهت گفته بودم که لطفا کیفیت آبِ بازی را ببر بالاتر”!‌

این‌ها را آندری پروخورو، یکی از کارگردانان در شرکت اوکراینی ۴A Games به خاطر می‌آورد.

آن کارگردان هنری، سرگئی کارمالسکی، منتظر ماند تا پروخورو کمی آرام‌تر شود. سپس اشاره کرد که چیزهایی که پروخورو در تیزر تریلر دیده لایو اکشن و تصاویر دنیای واقعی هستند؛ اصطلاحاً in-engine نیستند. عنوان مترو ۴A Games هنوز عالی جلوه می‌کرد. پس او توانست نفس راحتی بکشد.

پروخورو در هنگام تعریف این خاطره می‌خندد، اما این داستان به خودی خود چیزهای زیادی درباره استودیو و تمرکز و استرسی که در آن جریان دارد را نمایان می‌کند. ۴A Games استودیویی دست‌کم گرفته شده است، اما دست‌کم گرفته شده‌ای که پتانسیل رقابت با استودیوهای بزرگ را هم دارد. توسعه‌ دهنده‌ای که آشکارا و با افتخار می‌داند که شناخته شده نیست و می‌خواهد بهتر از این‌ها باشد. این مسئله حتی در اسم شرکت هم به چشم می‌خورد. AAA (Triple-A) در فارسی، درجه-یک معنا می‌شود اما قسمت جالب ماجرا این است که آن‌ها از AAAA (4A) استفاده کرده‌اند: یعنی از درجه-یک هم بالاتر هستند!

(قابل ذکر است که توضیحات مربوط به اسم کمپانی، تنها بازی با حروفی از طرف ما بود. ۴A Games می‌گوید که اسم شرکت از چهار موسس آن برگرفته شده‌ که اسم کوچک هر چهارتای آن‌ها با حرف A آغاز می‌شده است!)

با Metro: Exodus، حتی بیش از عناوین قبلیشان، ۴A Games می‌خواهد ثابت کند که در رده‌بندی درجه-یک‌ها و شاید بیشتر از آن، جایی دارد.

نگاهی به گذشته

Metro: Exodus یکی از بازی‌های معرفی شده در کنفرانس مایکروسافت E3 امسال بود. با در نظر گرفتن جایگاه و دموی زیبایش، ممکن است تماشاگران ناآشنا فکر کنند که این بازی قسمتی از یک فرنچایز به شمار می‌رود که توسط استودیویی بزرگ ساخته شده است.

این هم گفته شود که مجموعه Metro به معنای واقعی در دستان توانمندی قرار دارد. اما برای فهم این سری و اینکه ۴A Games این مجموعه را به کدام جهت سوق خواهد داد، باید شوتر گمنام‌تری را تجربه کنید: STALKER: Shadow of Chernobyl محصول سال ۲۰۰۷.

برگرفته از دو کار محبوب علمی‌تخیلی روسی – رمان Roadside Picnic و فیلم Stalker ساخته‌ی آندری تارکووسکی – STALKER عنوانی پیچیده است. با وجود دارا بودن عناصر معمول شوتر اول شخص، همچنین المان‌های نقش آفرینی‌ای در آن دیده می‌شود که در سال ۲۰۰۷ از این دست بازی‌ها در ژانر شوتر اول شخص به شدت کمیاب بود. STALKER بازیباز را در محیط‌های گسترده‌ای پر از مشغولیات و ماموریت‌های فرعی رها می‌کند تا داستانی غیرخطی را دنبال کنند.

۴A Games استودیوی معروفی نیست و با وجود طرفداران زیاد، هنوز نام بزرگی محسوب نمی‌شود. اما نکته‌ی قابل توجه این بود که هیچکس انتظار معرفی قسمت جدید بازی را در کنفرانس مایکروسافت نداشت. حتی توسعه دهندگان استودیو هم انتظار این حجم از واکنش را نداشتند.

معرفی بزرگ

از سال ۲۰۱۴، استودیو کاملا نسبت به فرنچایز مترو سکوت اختیار کرده بود. سال گذشته، ۴A Games بازی‌ ARTIKA.1 را برای عینک واقعیت مجازی Oculus معرفی کرد و این معرفی باعث شد تا بسیاری از طرفداران بپرسند که آیا مترو ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟ توسعه‌دهندگان هم مراقب بودند تا به گمانه‌زنی‌ها پاسخی ندهند.

پروخورو در این رابطه می‌گوید:‌

چند ماه پیش، دیدیم که مردم در اینترنت راجع به اینکه مترو دیگر ساخته نخواهد شد، صحبت می‌کردند. پس از آن به خودمان گفتیم: ایول خودشه!‌ ساکت باشید و هیچی به مردم نگید!

اما مدتی قبل از مراسم E3 امسال، برخی از جزئیات کنفرانس به بیرون درز کرد و سازندگان در ۴A Games را حسابی نگران کرد. هوو بینون، مدیر تجاری سری مترو در Deep Silver (ناشر بازی)، چند روز را در توییتر و Reddit دنبال اشاره‌ای هرچند کوچک به معرفی این بازی، گذراند.

به گفته‌ی جان بلوک، تهیه‌کننده‌ی اجرایی:‌

این پروژه کاملا محرمانه بود، چرا که ما میخواستیم در هنگام معرفی، یک سورپرایز خفن باشد.

هنگامی که ۴A در جستجوی راهی برای یک معرفی عالی در E3 2017 می‌گشت، ناگهان به فرصتی برای همکاری با مایکروسافت برخورد. این تولیدکننده‌ی سخت‌افزار، به دنبال سورپرایزی بزرگ برای نشان دادن قدرت کنسول جدیدشان، XBOX ONE X، بودند. ۴A و Deep Silver مشتاق همکاری بودند اما فکر نمی‌کردند که به چنین شرکت و مدت زمانی در کنفرانسش بربخورند.

مایکروسافت، کنفرانس را با معرفی XBOX ONE X شروع کرد، سپس Forza Motorsport 7 را به مخاطبان نشان داد. در ادامه فیل اسپنسر به معرفی Metro Exodus پرداخت:‌

در سال ۲۰۱۰، ۴A Games برای انتشار شاهکار تک‌نفره‌شان با مایکروسافت همکاری کرد که من آن‌را روی اکس‌باکس ۳۶۰ بازی کردم. و حالا مفتخرم که بازگشتشان با اولین نمایش از کار جدیدشان را اعلام کنم.

دمویی که در ادامه پخش شد کاملا برای طرفداران مترو آشنا بود: سرزمینی سوخته و برفی، تونل‌های ویران و سلاح‌های کهنه، شخصیت اصلی که در حال جستجوی گلوله در خرابه‌هاست و موجودات موش‌مانند عجیب و جهش یافته که از تاریکی حمله می‌کنند.  و مانند قسمت‌های پیشین به همراه افکت‌های چشم‌نواز و رزولوشن ۴K، باز هم زیبا جلوه می‌نمود.

پخش دمو ۵ دقیقه به طول انجامید و واکنش‌ها بلافاصله پس از اتمام آن شروع شدند. حضار در کنفرانس مطبوعاتی تشویق می‌کردند، و شبکه‌های اجتماعی سریعا پر شد از نظراتی که نشان از زیبایی بازی می‌دادند.

آندری پروخورو می‌گوید:‌

ما انتظار داشتیم که طرفداران سری از این معرفی خوششان بیاید اما نه در این حد! ما همیشه دست‌کم گرفته شده بودیم، و این اولین بار در تاریخ تیم ما بود که معرفی یکی از بازی‌هایمان انقدر خفن جلوه می‌نمود.

پروخورو و تیمش حالا با انتظارات جدیدی روبرو هستند. آن‌ها هم باید طرفداران قدیمی مجموعه‌ی مترو را راضی نگه‌ دارند و هم قشر گسترده و جدیدتری که حالا توجهشان جلب شده است را تحت تاثیر قرار دهند. بیشترین فشار اما، از طرف خود ۴A Games اعمال می‌شود زیرا آن‌ها بسیار حساس و ایده‌آل‌گرا هستند.

داستان و اتمسفر

داستان بازی کمی پس از آن پایان خوب Metro: Last Light آغاز می‌شود (Last Light دو پایان مجزا دارد). در این قسمت آرتیوم، به همراه گروه و خانواده‌اش و به‌ عنوان رنجر اسپارتانی، به منظور پیداکردن جایی مناسب برای زندگی باید از رودخانه ولگا به سمت کوه‌های اورال سفر کند که اگر خوش‌شانس باشیم، همان تنش و خشونتی که در قسمت‌های قبلی مترو جریان دارد را هم تجربه خواهیم کرد.

Exodus اثری جاه‌طلبانه‌تر از نسخه‌های پیشین است و از چرخه‌ی دینامیک روز و شب و آب‌ و هوایی بهره می‌برد و نهایت استفاده را از سخت‌افزار XBOX ONE X می‌کند. اسلحه‌ها و اشیا هم توسط سیستم Crafting ساخته می‌شوند، پس باید خود را برای قدری گردش و جستجو آماده کنید.

تغییر دیگری که در این نسخه به وجود آمده، رادیواکتیوی نبودن برخی مناطق سطح زمین است. البته آلودگی هنوز کامل از بین نرفته پس باید همیشه ماسک و تعدادی فیلتر به همراه داشته باید.

 

گیم‌پلی

Metro: Exodus کاملا جهان-باز نخواهد بود و همانند Last Light هم با محیط خطی روبرو می‌شوید و هم محیط‌های باز اما اینبار محیط‌های باز گسترده‌تر از قبل خواهند بود. اما این جهان-باز بودن نسبی به این معنا نیست که دیگر شما نخواهید توانست در تونل‌ها قدم بزنید. به گفته‌ی پروخورو بازیبازان فرصت زیادی برای سر زدن به سیستم مترو دارند.

همچنین برای سهولت سفر در مناطق جهانِ بازی، قطاری مجهز وجود دارد که به همراه گروهی از بازماندگان می‌توانید از آن به عنوان وسیله‌ی نقلیه استفاده کنید.

 

آدمی بدون امید، یک لحظه هم زنده نخواهد ماند – فئودور داستایووسکی

تاریخ انتشار

پروخورو:

یکی از چیزهایی که مرا می‌ترساند، زمان کمی‌ست که برای اتمام بازی در اختیار داریم.

دموی بازی که در E3 2017 به نمایش درآمد، با تاریخ انتشار بازی که سال ۲۰۱۸ اعلام شده است به اتمام رسید، اما پروخورو می‌گوید که از به عقب انداختن عرضه‌ی بازی تا سال ۲۰۱۹ ابایی ندارد، اگر که این تاخیر باعث شود که Exodus به استانداردی که ۴A می‌خواهد، برسد. اما او بر این عقیده است که استودیو از لحاظ زمانی در تنگنا قرار دارد.‌

Metro: Exodus برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و کامپیوتر‌های شخصی عرضه خواهد شد.

 

 

 



۰ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.