مطلب روز

سرانجام تریلر جدید فیلم Venom، چهره‌ی این سیمبیوت فضایی را به تصویر کشید

فضای اجتماعی، المان جدیدی در فرانچایز Call of Duty

نویسنده   رسول خردمندی  |

به تازگی وب‌سایت معتبر venturebeat مصاحبه‌ای با عوامل سازنده‌ی بازی Call of Duty WW2 داشته که در این مطلب به آن می‌پردازیم. با گیمان همراه باشید.

نبردهای چندنفره در سری بازی‌های Call of Duty تا به امروز چندان اجتماعی و همه‌پسند نبود. شما صرفا به سایر بازیکن‌ها شلیک می‌کنید و چهار تا هم ناسزا می‌گویید و به سراغ بازی بعدی خود می‌روید. ولی ظاهرا عوامل سازنده در استودیو اسلج‌همر گیمز می‌خواهند تغییری در این رویه در بازی Call of Duty: WWII بدهند.

اکتیویژن و اسلج‌همر در چند هفته‌ی گذشته توانستند ۴۸ بازیکن را گردهم بیاورند و این تعداد به عنوان یک کلن و گروه تعریف شد که اچیومنت‌ها، ویدیوها و امتیازات را به رخ یکدیگر می‌کشیدند تا هر بازیکنی در چه زمینه‌ای مهارت دارد.

مایکل کاندری، یکی از موسسان و مدیران اسلج‌همر گیمز در سان ماتئو واقع در کالیفرنیا، اعتقاد دارد که این رویه می‌تواند مسبب بهتر شدن روابط بازیکن‌ها در بخش چندنفره با یکدیگر شود. همچنین او اعتقاد دارد که زمانی بهتر از همین حالا برای بهبود این روند نیست. چون Call of Duty به دوران جنگ جهانی دوم قرار است برگردد. آخرین باری که در سری بازی‌های ندای وظیفه به آن دوران سفر کردیم دقیقا ۱۰ سال گذشته بود.

رسانه‌ی Venturebeat  با کاندری سر صحبت را باز می‌کند و خبرنگاران، یکی از نقشه‌های چندنفره به نام گیبرالتار را نیز تجربه می‌کنند. در ادامه به سراغ مصاحبه‌ی این رسانه با کاندری می‌پردازیم:

 

کاندری: تاریخچه‌ی گیبرالتار قابل توجه است و در عین حال محسور کننده‌ محسوب می‌شود. اوقات خوشی را به شخصه در این مکان گذراندم. بخش چندنفره‌ی Call of Duty: WWII شما را به چندین مکان مختلف می‌برد. شما یکی از آنها را در تریلر رسمی تماشا کرده‌اید. نبردی که در ایالت تگزاس انجام می‌شود. اسپانیایی‌ها و انگلیسی‌ها زمان زیادی را برای تصاحب گیبرالتار صرف کردند تا اینکه چرچیل تصمیم گرفت تا این لوکشین را با تجهیزات دهه‌ی ۱۹۴۰ میلادی مجهز کند. تونل‌هایی به وسعت ۵۵ کیلومتر در سرتاسر گیبرالتار کنده شد. به قدری تکه سنگ از این تونل‌ها استخراج شد که توانستند در نزدیکی پایگاه فرودگاه، بیمارستان، آشپزخانه، گاراژ و سربازخانه بسازند. منطقه‌ی گبرالتار مثل یک پنیر سوئیسی شد که حفره‌های زیادی روی آن وجود دارد. در هر صورت استراتژی منطقه امر می‌کرد تا تونل‌های زیادی بنا شود. در همان منطقه یک پایگاه دریایی بریتانیایی وجود دارد که در حال حاضر به عنوان مرکز سوخت‌گیری برای اهالی مدیترانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چند بخشی از این پایگاه به عنوان یادبودِ جنگ، نگه‌داری می‌شود.

 

آیا در این منطقه رویداد مهمی به وقوع پیوست؟

گیبرالتار بمباران شد و چندین نبرد دریایی نیز در این منطقه رخ داد. با این حال نبردی بر روی خشکی به آن صورت اتفاق نیفتاد. به این علت که در نوک صخره‌ها، سلاح‌های دوربرد و غول‌پیکری وجود داشت که ۱۲ مایل دامنه‌ی پرتابِ گلوله‌های آن بود. در واقع این سلاح می‌توانست آفریقای شمالی که فقط هفت مایل با آن منطقه فاصله داشت را هدف بگیرد! هزینه‌های زیادی بابت حفظ منطقه در آنجا صورت گرفت.

نقشه به شدت جمع‌ و جور هست. به نظر می‌رسد که مناطق بسیار کوچکی درون نقشه گنجانده شده؟

ما به این نقشه‌ها سایز مدیوم و متوسط اطلاق می‌کنیم. حداقل از نقشه‌ی Pointe du Hoc بزرگتر هست! این نقشه‌ها مثل هارد پوینت برای گیم‌پلی بسیار خوب طراحی شده است. مناطقی در این نقشه وجود دارد که می‌توان از جناحین و به صورت گازانبری حمله کرد! همچنین پستی و بلندی‌های مناطق باعث شده تا موقعیت شما و حریف تفاوت داشته باشد.

شما در حال حاضر در لشکر (Division) بازی می‌کنید که جزوی از سیستم پیشرفتِ بازیکن است. شما می‌توانید از تمرینات پایه‌ای هر لشکر آگاهی پیدا کنید.

کمی درباره‌ی این سیستم لشکر بیشتر توضیح می‌دهید؟

در این بازی پنج سیستم لشکری وجود دارد که سیستم پیشرفت شما قرار است در طول این پنج رده باشد. با پیشرفت و کسب تجربه، شما این قابلیت را پیدا می‌کنید تا رده‌ی بالاتر را کسب کنید. با افزایش تراز، تجربه کسب می‌کنید و می‌توانید از این تجربه برای ساخت یک رده‌ی لشکری استفاده کنید یا تمرینات پایه‌ای را آزاد کنید. به همین خاطر شما باید یکی از این دو راه را انتخاب کنید. بازی به شما اجازه می‌دهد شیوه‌ی بازی مخصوص به خودتان را با زحمت بسازید. مثلا بر روی تفنگ خود سر نیزه قرار بدهید. یا اگر هوابرد باشید می‌توانید با صداخفه‌کن وارد مهلکه بشوید. هر رده‌ی لشکری مهارت مخصوص به خودش را دارد. می‌توانید شاتگانی را به دست بگیرید که پوکه‌های آتش‌زنه داشته باشد و از طرفی با اضافه کردن سرعت خشاب‌گذاری سریع‌تر یا دو لول کردن شاتگان دمار از روزگار حریفتان در بیاورید.

در قسمتی از بازی به واژه‌ی Forage (اکتشاف) اشاره شد. این به چه معناست؟

به عنوان مثال می‌توانید مهمات بیشتری از دشمنان از پا درآمده به دست بیاورید. هر کدام از این المان به عنوان یک مهارت است که در طول پیشرفت خود در بازی می‌توانید آزادش کنید. رده لشکری شما به علاوه‌ی مهارت تمرینی‌تان، سرباز تحت کنترل شما را تعریف می‌کند. می‌توانید حتی یونیفرم و ظاهر سربازتان را نیز به دلخواه خودتان در بیاورید.

 

تا اینجای کار خبری از کار گروهی نیست. درسته؟ شما با سایر افراد در رده‌ی لشکری خودتان نمی‌توانید تشکیل یک گروه بدهید. این حرف درست هست؟

درسته! نبرد بین متفقین و متحدین است. در هر جناح، هر سرباز می‌تواند در رده‌ی لشکری متفاوتی قرار داشته باشد. این رویه برای حالت جدید از جنگ که در بازی طراحی شده بسیار عالی است. شما با سربازی می‌توانید هم‌بازی شوید که نارنجک‌های دودزا در دست دارد و بسیار سریع است و با یک عده سرباز از رده‌ی لشکری کوهستان طرف هستید که مسلسل‌های بسیار بزرگی در دست دارند. تیم شما در هر جناح می‌تواند بسیار متنوع باشد.

در نسخه‌ی نهایی چند نقشه طراحی شده؟

علاوه بر نقشه‌های بخش داستانی و زامبی، در نظر داریم تا ده نقشه برای بخش چندنفره وجود داشته باشد. البته این رقم شامل حال نقشه‌های جنگ یا مقر فرماندهی نمی‌شود. مقر فرماندهی را پیش از این در کنفرانس گیمزکام نشان دادیم. نزدیک به شش سال در تلاش هستیم تا این ایده را عملی کنیم. یعنی کاراکتر شما بتواند خودش و تجهیزاتش را شخصی‌سازی کند. ما می‌خواستیم تا برای شما مکانی را فراهم کنیم که صرفا میدان نبرد نباشد. یک مکان اجتماعی که می‌توانید در آنجا پاداشی برای فعالیت‌های خودتان داشته باشید.

من و شما هر کداممان از طول این سال‌ها آمار کشتارمان تقریبا در یک دامنه دور می‌زند. بعضی‌ها هم با بازی حرفه‌ای خودشان به این آمار افتخار می‌کنند. در بازی بخش‌هایی تعبیه شده تا با تمرین روزمره، مهارت‌های نبردتان را ارتقا دهید. فعالیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

معمولا وسط بازی چندنفره با score streak غافلگیر می‌شویم و اصلا هیچ ایده‌ای در آن لحظه نداریم چطور می‌توانیم از آن استفاده کنیم. واقعا چرا؟

اکثر بازیکن‌ها همچین تجربه‌ای داشتند. حتی من و برایان هم مهارت‌های خوبی داریم ولی هر ساله با score steak مدام فکر می‌کنیم چطور  قرار هست از این استفاده کنیم! از آنجایی هم که زمان محدود برای استفاده از هر گزینه وجود دارد معمولا آن را از دست می‌دادیم! با این حال شما می‌توانید تمرین کنید و نحوه کار کردن با آنها را یاد بگیرید. مثلا استفاده از هلیکوپتر و به رگبار بستن محیط در بازی Black Ops II واقعا ایده‌ی جالب و خفنی بود!

 

آیا ایده‌های خودتان را از بازی Call of Duty Elite گرفتید؟

خیر. خودمان را محدود به این دسته از بازی‌ها نکردیم. به شخصه عاشق شهرهای بازی World of Warcraft هستم. شما به سراغ ماموریت‌های مختلف در شهرهای مختلف می‌روید و ملت را می‌بینید که در فضای مجازی به صورت اجتماعی و فعال حضور دارند. ندای وظیفه از این المان محروم بود.

گیمرهایی هم هستند که صرفا می‌خواهند با دوستانشان در بازی‌های ویدیویی خوش بگذرانند و چندان اهل رقابت از نوع دث‌مچ و تصرف قلعه نیستند ولی دلشان می‌خواهد تا مهارت‌های خودشان را بهتر کنند. ما از این مسئله کاملا آگاهی داریم. در هر زمینه‌ای سعی شده تا لیدربورد در نظر گرفته شود. در مقرهای فرماندهی هر چه شما بیشتر سعی کنید تا در جامعه‌ی مجازی فعال‌تر باشید، امتیاز اجتماعی شدن شما نیز بیشتر می‌شود و به همین علت شما پاداش بیشتری دریافت می‌کنید. شاید بعدها برایتان سوالی پیش بیاید که «امتیاز اجتماعی شدن» چه چیزی هست و چطور می‌توانیم در آن پیشرفت کنیم تا اینکه صرفا در رابطه با مودهای رقابتی سوال کنید.

آیا قادر هستید که یادگیری بهتری داشته باشید چون صرفا با انسان‌های واقعی در فضای اجتماعی به نبرد می‌پردازید؟

در مود ۱ به ۱، شما با یک بازیکن رقابت می‌کنید. در مود دیگر با سایر افراد می‌توانید تمرین کنید.

پس با این حساب ظاهرا این رویه بهتر از بخش تمرینی است که با بات‌های بازی سر و کار دارید؟

درست هست. در استودیو، برایان و من و بیشتر بچه‌ها سر این بخش به صورت تفننی بازی می‌کنیم تا ببینیم چه کسی می‌تواند بیشترین رکورد را بزند. همین روحیه‌ی رقابت و رکورد زدن بخش مهمی از بازی Call of Duty است. در این مود تا ۴۸ بازیکن می‌توانند به صورت همزمان به بازی بپردازند. می‌دانیم که بسیاری از بازیکن‌ها دلشان می‌خواهد این بخش را بازی کنند. همچنین در این بازی ایستر اگ (راز مخفی) نیز وجود دارد! فضای اجتماعیِ این سری برای اولین بار در کل تاریخ این فرانچایز تعبیه شد که به آن بسیار امیدوار هستیم.

آیا این فرضیه درست هست که بازی سخت‌تر شده تا گیمرهای بیشتری به بازی جذب شوند؟ حدس می‌زنیم زمان گیم‌پلی بازی افزایش پیدا کرده است.

بعضی چیزها بسیار مهم است. یک اینکه شما دلتان می‌خواهد تا تجربه‌ی کاراکترتان را روز به روز بیشتر کنید. وقتی در رابطه با فعالیت‌های مختلف صحبت می‌کنیم به وجد می‌آییم! من به شخصه از بازی‌های رقابتی مثل فوتبال و بسکتبال لذت می‌برم ولی همچنین دوست دارم با دوستانم در اجتماع حضور داشته باشم. دلمان نمی‌خواست تا تجربه‌ی امشبتان به این باشد که صرفا به آمار کشتار و مرگ کاراکترتان زل بزنید! قصد داشتیم تا شما بتوانید به یک جامعه‌‌ی جدید سفر کنید. از پیروزی در نبردهایتان احساس خوشحالی کنید و جشن بگیرید. شما نزدیک به ۳۰ ساعت بازی می‌کنید و سپس در مقر فرماندهی می‌توانید ببینید که ژنرال به شما تبریک می‌گوید!

اگر بتوانیم این نوع از رفتارهای جدید را به خورد هواداران بدهیم، امتیاز اجتماعی شدن می‌تواند گیمرها را مجاب کند تا در این جامعه حضور داشته باشند. می‌توانید چند دست به مود زامبی با دوستانتان بپردازید و سپس چند دست هم دث‌مچ بازی کنید و در آخر هم کمی تمرین کنید. هر گیمری می‌تواند بر اساس سلیقه‌اش شیوه‌ی خاصی در تجربه‌ی ندای وظیفه در نظر بگیرد.

کسانی هم هستند که ممکن است عضو جدیدی از خانواده‌ی Call of Duty باشند و فضای جدید باعث شود با بازی غریبی کنند و نمی‌دانند که آیا می‌توانند به عنوان یک گیمر سودمند در جامعه‌ی مجازی این بازی حضور داشته باشند یا خیر. به همین خاطر شاید با مود تمرینی شروع به بازی کنید. البته شما در مقر فرماندهی بازی را آغاز کرده و در آنجا به شما یاد داده می‌شود که چطور باید بازی کنید. گیم‌پلی بازی شما را مجاب می‌کند که در ماموریت‌های مختلفی تجربه کسب کنید. امیدواریم بازیکن‌ها بتوانند خودشان را با این بازی وقف دهند!

آیا به فکر تعبیه‌ی المان «تماشا» به بخش چندنفره و رقابتی افتادید؟ در بازی‌های دیگر از این المان استفاده می‌کنند.

بله. به فکرش بودیم. کاملا اطلاع داریم که گیمرها دلشان می‌خواهد شناخته شوند. لیدربوردهای مختلفی در هر مقر فرماندهی وجود دارد. در هر مقر، چهل و هشت بازیکن می‌تواند حضور داشته باشد و هر فردی می‌تواند در مهارت‌های مختلف رکورد بزند. شما می‌توانید با برترین بازیکن‌ها چت کرده و حتی بازی آنها را تماشا کنید. سیستم کاملا جدیدی برای چت‌ تعبیه شده که می‌توانید به راحتی هر چه تمام‌تر با دیگران صحبت کنید.

تا به امسال نقشه‌های بخش چند نفره، ۱۲ نفره بود. آیا در این نسخه‌ی جدید نقشه‌ها به نسبت گذشته کوچکتر شده‌اند؟

نقشه‌های رسمی Call of Duty  طراحی متوسط و کوچکی دارند تا بازیکن‌ها سریع با یکدیگر وارد فاز نبرد شوند. بیشترین لذت در بازی چندنفره در همین مسئله هست!  مودهای جنگ و وار از این طرح و ساختار قدیمی بهره نمی‌برد ولی همچنان ظرفیت نقشه‌ها ۱۲ نفره است. به همین خاطر کار گروهی در این بازی حرف اول را می‌زند.

 

آیا به طراحی نقشه‌ی دانکرک هم فکر کردید؟ این روزها منطقه‌ی معروفی شده! (اشاره به فیلم دانکرک به کارگردانی کریستوفر نولان)

در رابطه با دانکرک و آغاز جنگ هم صحبت کردیم. در حال حاضر وقایع ۱۹۴۴، ۱۹۴۵، روز دی راین، نبردِ Bulge و جنگل هارتگن در بازی وجود دارد. مناطق مختلف دیگری از اروپا نیز وجود دارد که در بخش داستانی دیده نمی‌شود.


منبع venturebeat


۰ دیدگاه

برای ارسال دیدگاه وارد شوید.